Sjekk alternative verksteder

Nordmenn kan spare tusenvis av kroner på å bytte til et billigere verksted, mener den frittstående delen av bilbransjen. Nå vil de gi merkeverkstedene tøffere konkurranse.

Publisert Sist oppdatert

– Prisene på service og deler kan variere voldsomt. Det er dumt å bare kjøre på autopilot rett til det verkstedet man tradisjonelt har benyttet, sier daglig leder Arild Hansen i Autobransjens Leverandørforening (ABL).

Tidligere kunne bilprodusentene kreve at bileiere måtte bruke deres egne merkeverksteder og deler i garanti- og reklamasjonsperioden. Det er endret gjennom EU- og EØS-regler.

– Nylig kom det også en EU-forskrift som sikrer frittstående verksteders tilgang til all teknisk informasjon for nye typegodkjente kjøretøy. En slik direkte kobling til bilfabrikkene som primærkilde er uhyre viktig for at konkurransen skal være reell, sier Arild Hansen.

Reglene omfatter også feilsøkingsverktøy og utstyr for testing.

Datamaskin på hjul

– Moderne biler er store datamaskiner på hjul. Når de skal på service eller reparasjon, er det ofte snakk om svært avanserte operasjoner. Men kunnskapen som kreves skal nå være like tilgjengelig for alle verksteder. Dette er viktig for å gjøre bilparken mest mulig trygg og miljøvennlig, sier Arild Hansen.

EU-reglene som sikrer fritt verkstedvalg skal fornyes til våren.

– I mai blir det klart om forskriftene blir permanente. Dette opptar for tiden bilbransjen i hele Europa og er en uhyre viktig forbrukersak for millioner av europeiske bileiere, sier Arild Hansen.

En undersøkelse foretatt av YouGov for verkstedkjeden BilXtra i fjor, viste at bare annenhver nordmann var kjent med retten til fritt verkstedvalg. Nær 30 prosent av de spurte trodde de måtte på merkeverkstedet. 20 prosent svarte vet ikke.

Flere som prøver

– Med tanke på at regelen kom allerede i 2002, er det rart at ikke kunnskapen er høyere. Men vi ser klare tegn til at den øker, for oppdragsmengden på ordinære servicer og ting som typisk er blitt gjort på merkeverkstedet, er sterkt stigende, sier kjedesjef Ove Bakkemo i BilXtra.

Han tror pris, kvalitet, tilgjengelighet og serviceopplevelse er de viktigste kriteriene når folk velger verksted.

– Dyre lokaler, lunken mottakelse og høy regning er ikke noe vinnerkonsept. Det kan nok være slik noen kunder har opplevd deler av bransjen opp gjennom tidene, særlig før adgangen til fritt verkstedvalg, sier Bakkemo.

Nordmenns interesse for å prøve noe annet enn merkeverkstedet, vokser når bilen ikke lenger er ny.

– De tre første årene foretrekker de fleste merkeverkstedet. Det kan henge sammen med at noen forhandlere tilbyr fri service en periode, og at eieren er forsiktig. Men deretter er det en økende andel som prøver andre verksteder, sier Arild Hansen i ABL.

Bilens garanti gjelder selv om bileieren går utenom merkeverkstedet. Ved service kan også andre verksteder sette stempel i bilens servicehefte.

Powered by Labrador CMS