-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
-
Produktsjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Servicemarkedssjef, ORA
Bilia Norge AS
-
Innkjøp- og logistikkansvarlig, ORA
Bilia Norge AS
-
Serviceleder
Autoria Ski AS
-
Bilmekaniker
Autoria Ski AS
Ford uten ratt og pedaler
Innen fem år skal Ford ha selvkjørende biler, uten ratt og pedaler, klare for markedet.
Det ble kjent på en pressekonferanse Ford holdt i California, USA, tirsdag.
Ford satser på å ha den selvkjørende bilen klar i 2021. Den skal produseres i et høyt volum og settes inn i kommersiell drift, enten som en selvkjørende drosje eller i et bildelingskonsept.
- Det neste tiåret vil bilindustrien preges av selvkjørende biler. De vil få like stor innflytelse på samfunnet som da Ford begynte å produsere biler på samlebånd for hundre år siden, sier Fords globale toppsjef, Mark Fields.
Han mener den selvkjørende bilen på sikt vil kunne forbedre trafikksikkerheten og samtidig løse både sosiale problemer og miljøutfordringer for millioner av mennesker.
- Ford har utviklet og testet selvkjørende biler i mer enn 10 år. Fordelen vår er at vi kombinerer software og sensorteknologi med avansert ingeniørkunst for å produsere biler av høy kvalitet. Det er det som må til for å gjøre selvkjørende biler til en realitet for millioner av mennesker verden rundt, mener Fords leder for global produktutvikling, Raj Nair.
Bilen det er snakk om er en såkalt «Society of Automotive Engineers» (SAE) nivå 4-bil. Det betyr at den kjører helt på egenhånd og tar seg av alle trafikale utfordringer underveis.
Alt skjer uten at sjåføren trenger å foreta seg noe. Det er da heller ikke mulig siden bilen er planlagt lansert uten ratt og muligheten for å bremse og gasse.
Den selvkjørende bilen er en del av Ford Smart Mobility, selskapets plan for å bli ledende på autonome biler.
For å nå målet har Ford investert i og samarbeider med hele fire forskjellige teknologiselskaper.
Selskapene Velodyne, SAIPS, Nirenberg Neuroscience og Civil Maps jobber blant annet med lidar-teknologi (et radar-lignende system med lyssensorer), 3D-kartlegging, og radar-/ kamerasensorer.
Ford dobler samtidig antall ansatte i sine team i Silicon Valley og Palo Alto. I løpet av året vil Ford også tredoble flåten med selvkjørende testbiler.
Totalt vil det kjøre rundt 30 selvkjørende varianter av Ford Fusion Hybrid på veiene i California, Arizona og Michigan. Ingen av de andre bilprodusentene har ifølge Ford tilsvarende antall selvkjørende testbiler. Neste år vil flåten tredobles.