Null bonus: Ford-ledere solidarisk med bunnlinjen

Ford, som er midt oppi en skikkelig restrukturerings plan, som blant annet medfører at 5000 amerikanske ansatte må vekk, har bestemt seg for å droppe bonusen til 6000 toppledere i år.

Publisert

Firestone er selvfølgelig et element når det gjelder bunnlinjens utseende. Ford har klaget over at det kostet dem 3 milliarder dollars å hente tilbake ytterligere 13 millioner Firestone dekk, og selv om de påstår at alt er Firestones skyld har ikke Ford gjort et eneste forsøk på å søke erstatning hos dekkprodusenten.

Løen kvalitet på bilene har ytterligere kostet dem ca. 400 millioner dollars så langt – der kan de i hvert fall ikke skylde på Firestone. Slapt marked og kostbar markedsføring er også med på å redusere bunnlinjen til, kanskje, 70 cents pr. aksje. I fjor ble det tjent 3,22 dollars pr. aksje.

Dette er for øvrig første gang på ti år at Ford kutter bonusen, den gang var amerikansk bilindustri ute i tilsvarende markedsproblemer – det er lurt å jobbe i bransjen i en ti års tid, da oppfatter man at den er ganske syklisk.

Nå later det til at bonuser lenger nedover i rekkene blir beholdt, men på dramatisk lavere nivå enn i fjor. For de 42.000 på kontor-nivå i USA er det en egen formel som tar utgangspunkt i selskapets inntjening i Nord Amerika. Det samme gjelder ekstra-sjekken til alle samlebåndsarbeiderne, der ligger avtalen om bonus bygget inn i lønnsoverenskomsten med Bilarbeiderforeningen. I fjor fikk Ford-arbeiderne utbetalt 6.700 dollars hver – den største summen noensinne for noen amerikanske bilarbeidere.

Markedet var nesten litt fornøyd. Etter å ha bombet aksjen ned i nærheten av 52-ukers lavest økte den fredag med 11 cent til 19,87. Det er fremdeles nesten 12 dollars unna det høyeste den har vært på det siste året.

Powered by Labrador CMS