-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
På sideveier i Frankfurt
Hva treffer man ikke der man ikke skal være i Frankfurt? Jo! En kommende spansk superbil, og en ny Melkus. Kanskje.
Noe av det aller beste ved Frankfurt-utstillingen er å rusle i de andre hallene, når det verste Dinky Toys bråket har lagt seg. I de hallene hvor Thyssen-Krupp viser frem pressformene for B-stolpen til en A4 og Mahle pøser på med noe så spennende som smidde stempler. For ikke å snakke om alle de små elektroniske kontrollboksene vi møter på vår vei.
Og så er det en fullskalamodell av et forhjulsoppheng med tvilling-skivebremser. Underlig.
Kanskje litt spennende?
I hvert fall nok til å ta et bilde. Hvorpå det kommer en ung spanjol opp på siden av meg og begynner å fortelle. For her er det et stort spansk konsulentfirma som stiller ut, men de har lurt med seg noen eksempler på et helt spesielt arbeid de holder på med.
En superbil, liten og lett, med en 2-liters motor med inntil 400 hk og kjøreegenskaper som jeg ikke ville tro før jeg fikk prøve dem, og – nei – jeg kunne ikke skrive hva han het, men når jeg etterpå sjekker opp IFR Automotive, ser det hele forholdsvis solid ut, og de samarbeider med et engelsk universitet og de har referanser så kanskje dette med bilen ikke er tøv i det hele tatt.
En dårlig fargekopi på et A4 ark antyder at konstruksjonsarbeidet er gjort, at en leirmodell er under oppbygging og at deler av sertifiseringsarbeidet allerede kan starte.
Og når kan jeg kjøre den?
En gang neste år, lover han, og bilen i handelen i 2009.
Ny Melkus
Løfterikt, tenker jeg og fortsetter videre blant interiørmoduler, førerseter for utviklings-markeder og analyseapparater for smøreoljer. Da er det en rød 1:10 modell som fanger oppmerksomheten.
Og der hadde mannen bak et navn også. Sebastian Wolfram, som driver Wolfram Design og som blant annet har noen vellykkede Hymer campingbiler bak seg. Nå er han midt oppe i et prosjekt med en sportsbil, hybrid-drevet og måkevingedør-utstyrt.
Gammel kjenning
Spennende i seg selv, men før han fikk fortalt mer sa jeg at denne minnet da faktisk litt om en gammel Østtysker jeg var så begeistret for. En moderne Melkus så den ut som, antydet jeg.
Han ble ikke veldig fornærmet, kan man si, for det er det den er. Han arbeider sammen med sønn og sønnesønn til gamle Melkus med å få en kortserie av denne bilen i gang.
Utviklingsarbeidet er allerede begynt, i samarbeide med universitetet i Dresden blant annet (der forresten mye av arbeidet med Auto Unions førkrigs-sølvpiler skjedde). Og den har fått et navn, RS 2000 – ganske naturlig etter bestefars Wartburg totaktsprompende RS 1000 som de yngre Melkusene har bygget en replica-serie av.
Og da begynner det å demre. Dette har jeg vært borti før (Les mer her) men glemt bort igjen. Vær sikker på at denne gangen skal jeg ikke slippe tråden. Og jeg skal heller aldri røpe for mine Frankfurt-journalist-kolleger hvor morsomt det kan være å ta seg en tur opp i annen etasje i Hall 4.