-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Proffmarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter

Deilig å være tilbake i Genève. Der behøver vi ikke spørre myndighetene om hva som i all verden er gæernt med trolley-buss. Tenk å fortrekke 60 tonn trikk fremfor 18 tonn buss.(Foto: Jon Winding-Sørensen)

Litt annerledes bakgrunn for Borgwards underhånden pressekonferanse. Ikke var de på utstillingen heller. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

En kinesisk utgave av den kjente kosakk-dansen. Musikken var ikke spesielt god, den heller (Foto: Jon Winding-Sørensen)

For noen betyr ikke"fitted luggage» bare at kofferten passer i hølet, den skal selvfølgelig være farge-koordinert også. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Rallye Gotthard Rallye hvafforno? hadde fått en stand som var større, mye større, enn mange av produsentene som sto oppe i annen. Når bilfabrikkene krymper, må arrangørene improvisere for å fylle kvadratmeterne. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Et helt korrekt budskap. Både hvis vi oversetter det med LYS, men spesielt hvis vi oversetter det med LETT. Siden dette kommer fra Lotus er vi ikke i tvil som hva som menes. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Det er alltid spennende å gjette hva slike flater blir fylt med neste dag. Dette ble en parkeringsplass! (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Sko-spotting er alltid spennende. Jentene hos Volkswagen fikk lov til å gå bananas i fargeutvalget (Foto: Jon Winding-Sørensen)

mens VW-herrene var mer korrekte, men helt i cutting edge-enden av leisure. Se de oppbrettene. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Jeg tok tiden. Nesten 90 sekunder. Hva drømte han om på den tiden tro? (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Dette skal være seriøse journalister. Med selfies! Det er forresten et vesentlig poeng at det er sjelden noen tar seg godt ut når de skal ta slike bilder. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Jeg har aldri møtt en japaner som var så mye, og så festlig, armer og bein. Du kommer til å møte Kazuo Suyama og hans fantastiske Toyota i neste utgave av BIL. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

De lever et eget liv, de der oppe i annen etasje, fjernt fra gulvets ståk og bråk. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Under mottoet: det er en punktering der ute, med ditt navn på, presenterte Bridgestone en rekke punkteringsårsaker i kunstnerisk innpakking. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Et alternativ når Rolls Royce ikke lar deg bruke verken merkenavnet eller The Spirit of Ecstasy. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Alltid hyggelig når utstillerne regner med at de besøkende er av typen"kan-lese-innenat-uten-å-bevege-munnen» og viser noen av sine mer kompliserte innmater. Rimac fra Kroatia var blant de mer intrikate. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

I konkurransen om messas mest fantastiske spot er det ikke tvil om hvem som var vinneren: engelske Kahn. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Alltid et party på gang i byen, hvis man vet hvor man skal gå . (Foto: Jon Winding-Sørensen)

og vet man det ikke, er det alltid et party på gang på en eller annen stand også. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Jeg lurer på om det går en grense for lønn og evne til å lære utenat, av typen"fra 3 mill. euro pluss bonus per år er du i hvert fall ute av stand til å huske navnet på dine nærmeste medarbeidere og hvor de skal være om
to minutter». Hva skulle de gjort uten tele-prompter? (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Opels GT var absolutt alles yndling. Ballets absolutteste dronning."Og den som var aller enklest å holde ren» fortalte crewet meg. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Studentene som hadde brettet konseptbiler Shiwa hadde også lagt frem ferdig-stripede ark slik at du kunne origamiere (hva heter det?) din egen. De fleste nøyde seg med mislykkede fly. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Hvorfor MÅ noe som er så perfekt utvikles? (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Stol på det. Renaults designsjef, Laurens van den Acker, har alltid ny nytt å by på hva røttene angår. Denne kvelden var det Scenic som ble hedret. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Da jeg spurte van den Acker om hvorfor den nye Alpinen ikke var på utstillingen, fikk jeg beskjed om å spørre han her. Hyggelig mann, Michael van der Sande. Han var blitt Alpine-sjef omtrent samme dag,
hadde ikke fikset visittkort ennå, men hadde funnet en Alpine-pin. Og forklaringen var på plass selv om ikke bilen var det. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Goodyear hadde nye, revolusjonerende dekk-ideer. For meg så det ut som de forsøkte å imitere en menneskehjerne. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Hvem skulle trodd? Jålete Mansory henvender seg til råner-segmentet. Der finner de i hvert fall betalingsdyktige entusiaster, men jeg trodde målgruppen lå litt vestenfor. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Hva i alle verden var det Maserati tenkte da de valgte ut garderober til Levante-introduksjonen? (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Kanskje ikke så overlegent god smak dette heller. Damevesker fra Mansory. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Pirelli har skjønt det. Har du lite nytt å vise frem, finnes det alltid et råd. Eller fire (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Her begynner vi å nærme oss en virkelig cockpit (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Mens denne minner mer om førerplasser jeg har sett bilder av, i gamle Zeppelinere. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Typisk utstillingsøvelse, og denne gjelder alle bilmerker. Inntil ti journalister ved hvert bord. Hovedpersonen, CEO, Styreformann, whatever, vandrer diskret omkring, avmålt tid, såkalt"eksklusivt intervju».
Det eneste jeg etterpå oppdaget Carlos Ghosn (i dette tilfelle) sa som kom i avisen, var at F1-engasjementet skulle selge flere biler. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Nesten som å være hjemme i Oslo sentrum igjen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Kanskje ikke helt riktig sammenheng? AdBlue og en kompressor-Corvette av edel årgang. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Mye kan gjøres trendy. Denne var ikke av de dummeste. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Det er nesten kniplinger-kvalitet over denne ACen. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Litt trist avskjed fra garasjen i Genève. En foreldreløs XJS, åpenbart ganske trist og alene i verden. Jeg burde kanskje ha tatt den med meg hjem og passet på den. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Men jeg måtte selvfølgelig innom vennene i MAD Galleriet før jeg dro ut av byen. Årets innslag var blant annet noen motorsykler av smykke/klokke-kvalitet. (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Jo nå skal du høre at der, inni deg, har du noe som heter svinghjul og noe som hete stempel (det er den der) og noe som heter veiv, og når det ene går frem og tilbake, går det andre rundt og du kan faktisk bevege deg. Capice? (Foto: Jon Winding-Sørensen)

Deilig å komme hjemover, selv om vi nok må slå fast at de har en annen form for frihet i Sverige, enn det vi har i Norje. (Foto: Jon Winding-Sørensen)
Bilder fra en utstilling
Det er kanskje på tide at vi avslutter vår dekning av Genève-utstillingen nå. Det er jo tross alt snart en måned siden messen fant sted. Her er det siste, skjeve, blikket.
Jon Winding-Sørensen Tekst og foto
Publisert
Sist oppdatert
Annonse
Det kan virke utrolig at det fremdeles er fotografier til overs fra Genève. Vi har jo tross alt gitt deg mer enn 100 reportasjer derfra, de fleste med et omfattende utvalg fotografier.
Men så er det alltid noen snapshots som det ikke er naturlig å plassere sammen med presentasjonen av en ny kinesisk bil, men allikevel bilder som flere enn fotografen kanskje bør få ta del av.
Her har du årets samling av skeive blikk – stort sett utstyrt med bildetekster som forklarer hvorfor jeg synes glimtene fortjener litt oppmerksomhet.
Heldigvis er det ikke en gang et halvt år til vi kan servere deg nytt fra Paris, men kos deg med disse i mellomtiden.