-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Changfeng – basert på siv
Kinesiske Changfeng – ChangHvem? – er blant de mange overraskende deltakerne i årets LA Design Challenge. Med biologi som stikkord baserer de seg på siv!
Siste gang siv ble brukt i et transportmiddel som fikk en viss publisitet, var vel da en svært ung Moses ble lagt i en sivbåt for å skjule ham for egypterne når de kom for å ta livet av alle jødiske guttebarn.
Men nå dukker altså siv opp som et tema for bidraget Changfeng har sendt til bilutstillingen i Los Angeles, der deres årlige designkonkurranse vurderes av seriøse dommere akkurat nå.
De har kalt sitt bidrag LaBrea – som ikke er veldig italiensk – det står for Los Angeles Bio Research Project – et veldig riktig navn i og med at arrangøren har bedt om bidrag som skal ta utgangspunkt i 2025-mobilitet basert på kunnskaper fra biologiens enorme verden.
Men det kunne kanskje vært italiensk, i spissen for Changfeng-designerne, og for dette innslaget, står Daniel Darancou. Han jobbet svært lenge hos GM i Detroit, med en del veldig spennende konseptbiler bak seg.
Men han startet faktisk, etter eksamen fra Art Center i Pasadena, hos IDEA i Torino, der han jobbet under Volkswagens nåværende designsjef Walter de’Silva. Og plukket vel med seg litt italiensk derfra.
Men siden han også opprinnelig er fra Los Angeles, er det kanskje ikke så rart at han viser hjembyen litt oppmerksomhet ved å delta i deres store design-jippo.
Bidraget er altså basert på naturens egen konstruksjon av et siv, hul, spiralformede forsterkninger, som kullfiber i felgen til en Königsegg – minn meg om at jeg må fortelle om den en gang – ekstremt elastisk.
Bevegelsen fremover, og styringen, gjøres av torsjonskrefter i siv-konstruksjonen. Kjøretøyet imiterer på mange måter en gresshoppe, det kan løpe, hoppe, klatre og svømme, og kan også endre fasong slik at det kan, for eksempel, presse seg gjennom trange åpninger.
Systemer om bord dekker hele spekteret, fra holografisk Emoii som stadig oppdaterer trafikkinformasjoner og som selv styrer trafikkstrømmen, til seteputer av en teknisk gel som både kjøler eller varmer.
Punchline er at «akkurat som i naturen er denne bygget etter den evige regelen: tilpass deg eller dø!»