-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Feiret 30.000 Leaf
Nissan kunne klappe seg selv på skulderen i dag, med overleveringen av Leaf nummer 30.000 i Norge.
Det er vel lov å gjøre litt stas på seg selv når du akkurat skal overlevere det 30.000-ende eksemplaret av den mest solgte elbilen i Norge (tallet inkluderer alle registrerte Leaf i Norge, inkludert bruktimporterte modeller) – i det desidert største elbilmarkedet i Europa.
Nissan mener i hvert fall det, og for anledningen hadde de hanket inn Jens Kirkebø – mannen somvar først i Norge til kunne parkere en Leaf hjemme.
Nummer 1 og nummer 30.000 – sånn omtrent, i hvert fall – side om side på Tjuvholmen i Oslo.
Teknisk sett var det et rederi som fikk den første Leafen i Norge, men Kirkebø kan i hvert fall skryte av å ha den første privateide bilen.
- Den ble registrert 30. oktober 2011, forteller Kirkebø.
- Egentlig var det satt en sperrefrist på registreringene til 1. november på de privatsolgte Leafene. Wilhelmsen-rederiet skulle ha den aller første.
- Men sånn utpå ettermiddagen den 30. oktober ringte de bort og sjekket om Wilhelmsen hadde fått registrert sinn, og det hadde de – så da var forhandleren min frempå og registrerte min samme dag.
Ifølge Kirkebø ble det litt kok på sosiale medier da han fikk sin «før tiden», men den NSB-ansatte lokføreren har gjort seg godt nytte av bilen.
- Den blir brukt til all småkjøring, sier han.
Den seremonielle eier av bil nummer 30.000 ble Ann Cathrine Bjerring Pedersen, Nissan-eier gjennom 20 år.
Hennes nye stolthet er en knallrød bil som ved siden av Kirkebøs hvite viser hvor lite som har forandret seg på Leaf i løpet av de seks årene som har gått.
Never change a winning team?
Suksessoppskrift
Det er i hvert fall liten tvil om at Leaf har vært en vinneroppskrift, og satt Nissan på kartet for alvor i Norge de siste årene.
- Vi tør å satse, sier Nissans nordiske sjef for elektriske kjøretøy, Pierril Pouret.
- Vi så det med Qashqai, som egentlig definerte crossover-segmentet, og med Leaf på elbil.
- Nå ser vi at den største investeringen til alle bilprodusenter er i elektriske kjøretøy, den investeringen tok vi for flere år siden – blant annet med tre milliarder euro i batteriteknologi og -fabrikk.
- Det kjører nå 300.000 elektriske Nissan på europeiske veier.
At over ti prosent (det er noen e-NV200 inne i bildet her også) er i Norge har forbløffet en hel bilverden, selv om årsakene er ganske enkle: Insentiver, insentiver og insentiver.
- Siste året har det vært 12-15 bilprodusenter på besøk – også produsenter som i dag ikke tilbyr elbil – for å se på norske forhold, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
- De ser på Norge som et eksempel på fremtidens bilmarked, sier hun.
Hvor går så veien videre for Leaf? Dagens modell nærmer seg slutten, og et generasjonsskifte er rett rundt hjørnet.
- Enten denne eller neste uke – da får dere vite litt mer om den kommende Leaf, forteller elbil-sjef Pouret.
- Den offisielle avdukingen av helt nye Leaf er 6. september – og frem til da vil vi dryppe litt info om teknologi og design gradvis.
Det er vel ikke utenkelig å tro at neste Leaf kan ligne ganske mye på IDS-konseptet Nissan viste for halvannet år siden.
- Det eneste vi kan si er at neste generasjon Leaf blir den første Nissan i Europa med ProPilot selvkjøringssystemer.
- Lansering 6. september – når kan vi se bilen på norske veier?
- Det ønsker jeg ikke si noe om nå.
I mellomtiden kan du jo kikke på spionbilder av en godt maskert utgave av den kommende Leaf.