Toyota vurderer tredje merke

Toyota sliter med å kommunisere sitt budskap til unge mennesker, og vurderer derfor å etablere et tredje merke på det amerikanske markedet.

Publisert

Men Toyota sliter med en kundekrets som stadig får høyere snittalder. Den gjennomsnittlige Toyota-kjøperen er nå 43 år, og det er over gjennomsnittet til USA-kjøperen og godt over snittet til kjøperne av andre japanske merker. Analytikere sier nå at Toyota står i fare for å få et stempel som sidrumpa, på samme måte som Oldsmobile som GM nylig besluttet å nedlegge som merke.

Et styremedlem hos Toyota sier et tredje merke er under seriøs vurdering. ”Det er naturlig å vurdere et tredje merke for det amerikanske markedet i tillegg til Toyota og Lexus”, forteller han til Reuters. I Japan har Toyota hatt stor suksess med sine WiLL produkter som er spesielt rettet mot et ungdommelig klientell.

Men ledelsen i Toyota USA er negative til utspillet. ”Vi skal vurdere alle muligheter, men jeg tror ikke vi har behov for en tredje salgskanal, sier Don Esmond i Toyota USA. ”Japanerne tror alltid at flere forhandlere gir et større volum. Det kan nok lett gjøres i Japan, men USA er annerledes, sier han

Etter litt frem og tilbake sier nå Toyota i Japan at de riktignok vurderer et tredje merke men at det ikke nødvendigvis medfører en ny salgskanal. Det er spesielt den nye modellen Matrix som ble lansert i Detroit som er aktuell å markedsføre med en mer ungdommelig approach.

Av Terje Ringen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS