Mazda MX-0
Mazda MX-0
Mazda MX-0
Mazda MX-0
Mazda MX-0
Mazda MX-0
Mazda MX-0
Mazda MX-0

Design fra LA: Mazda MX-0

I forbindelse med hver bilutstilling i LA blir de lokale konseptstudioene invitert til å bidra med et spesielt prosjekt. I år er oppgaven: 4 seter, under 500 kg. Her presenterer vi Mazdas MX-null.

Publisert Sist oppdatert

Til hver LA-utstilling de siste syv årene, har de mange konseptstudioene i California (akkurat nå er det vel 13 av dem) blitt invitert til å bidra til en gitt oppgave.

Ikke alle er med, i år er for eksempel Volkswagen/Audi og koreanerne fraværende, men de ni bidragene vi kan presentere er allikevel både mange nok og spennende nok til å gi et inntrykk av hvordan toppdesignere tenker når de får ganske frie hender.

Her skal du få den fjerde, og Mazda har ikke kalt den noe med null, eller zero, uten grunn.

MX er jo en legendarisk modellbetegnelse, men selv da MX-5 var ung og fersk og lett, endte viseren på over 1000 kg.

Likevel var det den som var utgangspunktet for Los Angeles-utgaven, MX-0, for designerne tok hver eneste komponent i den gamle utgaven og så på hvordan den kunne kombineres med andre, slik at man fikk en betydelig reduksjon i både antall og vekt.

Og ikke bare har man kommet opp med et sterkt redusert antall deler, men delene er også fremstilt av moderne, ultralette materialer, så selv om man ikke helt har nådd zero vekt, så er man mye nærmere enn noen gang tidligere.

Karbon-nøytral
Men zero CO2 oppnår man, både ved helt nye karbon-nøytrale produksjonsmetoder og materialer, og ved hjelp av null-utslipps drivkilder, vil denne bilen bidra sterkt til CO2-reduksjonen i veitrafikken.

Særlig fordi denne bilen er designet med et produksjonsmål på en halv million biler per år når den kommer på markedet i 2020.

Men, og det presiserer Mazda, dette er ikke en fotform-bil - tree-huggers vil nok like den på grunn av det minimale karbonavtrykket, men dette er allikevel en virkelig skarpkjører.

Ultra-lav masse, el-motorer med enormt dreiemoment. Et høyt kraft/vekt-forhold vil sikre utrolig aks og vanvittige egenskaper ved kurvekjøring. Det blir mer som snittflyvning enn som bilkjøring, lover designerne.

Zero hindringer for en munter tur, lover sjefen for dette prosjektet.

Jeg tror han vet hva han snakker om. Derek Jenkins var lenge sjef for Volkswagens studio i California og er mannen bak blant annet A2, Concept T og Microbus.

Det var også han som flyttet hele studioet fra Simi Valley til det mye hippere Santa Monica i 2006 – hvorpå han hoppet over til Mazdas studio i ganske kjedelige Irvine.

Med seg på dette stjernelaget har han blant annet Carlos Salaff som var mannen bak eksteriøret på Ryuga – Detroit 2007.

Powered by Labrador CMS