-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Lotus skal doble produksjonen
I desember nevnte jeg all nybyggingen hos de italienske superbilfabrikkene. (Klikk her for å lese) Nå forteller venner hos Lotus (jeg har ikke vært der på over et år) at nå er de også ferdig med en nytt byggetrinn – og at de akter å fordoble produksjonen.

Lotus har også en filial av utviklingsavdelingen sin i USA nå, der det jobber 50 høykvalifiserte teknikere. En tettere kontakt til GM, som for eksempel ga dem Opel Speedster-oppdraget, kan opprettholdes derfra.
I fjor investerte eierne nye 11 millioner pund inn i forsknings- og utviklingsavdelingen – noe av det går blant annet til et nytt bygg der Russel Carr, designsjef, og hans folk nettopp har flyttet inn.
Men det er i produksjonen vi vil se de største utvidelsene. For eksempel skal Opel Speedster-produksjonen økes til 6.500 biler neste år, opp fra ca. 3.000 i år. Og så har Lotus bestemt seg for å være litt mer seriøse når det gjelder å selge biler til USA igjen. Dit har det dryppet ca. 200 biler i året, de siste årene, en forholdsvis tilfeldig eksport. Nå skal dette inn i et system, og man har bestemt seg for i hvert fall 1.000 biler, først og fremst Elise og hennes derivater, hvert år.
Lotus betaler for seg selv igjen nå. Ikke med like stor fortjeneste som Porsche riktignok, men solid. I 1999 tjente de 15 millioner pund, og resultatet for 2000 venter man vil vise enda bedre tall.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no