-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Lotus skal doble produksjonen
I desember nevnte jeg all nybyggingen hos de italienske superbilfabrikkene. (Klikk her for å lese) Nå forteller venner hos Lotus (jeg har ikke vært der på over et år) at nå er de også ferdig med en nytt byggetrinn – og at de akter å fordoble produksjonen.
Lotus har også en filial av utviklingsavdelingen sin i USA nå, der det jobber 50 høykvalifiserte teknikere. En tettere kontakt til GM, som for eksempel ga dem Opel Speedster-oppdraget, kan opprettholdes derfra.
I fjor investerte eierne nye 11 millioner pund inn i forsknings- og utviklingsavdelingen – noe av det går blant annet til et nytt bygg der Russel Carr, designsjef, og hans folk nettopp har flyttet inn.
Men det er i produksjonen vi vil se de største utvidelsene. For eksempel skal Opel Speedster-produksjonen økes til 6.500 biler neste år, opp fra ca. 3.000 i år. Og så har Lotus bestemt seg for å være litt mer seriøse når det gjelder å selge biler til USA igjen. Dit har det dryppet ca. 200 biler i året, de siste årene, en forholdsvis tilfeldig eksport. Nå skal dette inn i et system, og man har bestemt seg for i hvert fall 1.000 biler, først og fremst Elise og hennes derivater, hvert år.
Lotus betaler for seg selv igjen nå. Ikke med like stor fortjeneste som Porsche riktignok, men solid. I 1999 tjente de 15 millioner pund, og resultatet for 2000 venter man vil vise enda bedre tall.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no