-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Offensive Lotus øker både produksjon og resultat
Det tar litt tid for Lotus å avslutte bøkene, kanskje fordi de ikke er vant til å telle så langt? Omsetningen sterkt opp, driftresultatet enda sterkere, og produksjonskapasiteten er snart fordoblet.
Omsetningen økte med ca. 25% til nesten 140 millioner pund. 80-85 millioner av disse kommer fra omsetningen av Lotus biler, resten fra konsulent-arbeide. Lotus er, akkurat som Porsche, et konsulent-firma for hele bil-syklusen. Konstruksjon, produksjon, markedsføring, vedlikehold, skroting. At de også bygger biler er nesten bare en parentes. I fjor investerte Lotus nesten 12 millioner pund, som kom rett fra driften, i avdelinger for forsøk og utvikling.
Av denne omsetningen satt man tilbake med 15 millioner pund, det økte fra 10,2 i fjor. Samtidig har bilproduksjonen økt, fra ca. 3000 biler/år skal den nå opp i 6.500 enheter i året, etter at avtalen med GM er klar. Opels Speedster skal bygges av Lotus – kontrakten gjelder for tre år og antas å være verd 50 millioner pund hvert år.
Samtidig bygger de enda en ny samlelinje ved fabrikken i Norfolk nå. Den betyr at produksjonen vil kunne komme opp i 10.000 biler pr. pr. For å bli kvitt dem snakker de blant annet om å søke salget til USA fra færre enn 200 i fjor, til over 1000 pr. år.
Kanskje også Norge kunne avta fem ganger så mange?
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no