-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Offensive Lotus øker både produksjon og resultat
Det tar litt tid for Lotus å avslutte bøkene, kanskje fordi de ikke er vant til å telle så langt? Omsetningen sterkt opp, driftresultatet enda sterkere, og produksjonskapasiteten er snart fordoblet.
Omsetningen økte med ca. 25% til nesten 140 millioner pund. 80-85 millioner av disse kommer fra omsetningen av Lotus biler, resten fra konsulent-arbeide. Lotus er, akkurat som Porsche, et konsulent-firma for hele bil-syklusen. Konstruksjon, produksjon, markedsføring, vedlikehold, skroting. At de også bygger biler er nesten bare en parentes. I fjor investerte Lotus nesten 12 millioner pund, som kom rett fra driften, i avdelinger for forsøk og utvikling.
Av denne omsetningen satt man tilbake med 15 millioner pund, det økte fra 10,2 i fjor. Samtidig har bilproduksjonen økt, fra ca. 3000 biler/år skal den nå opp i 6.500 enheter i året, etter at avtalen med GM er klar. Opels Speedster skal bygges av Lotus – kontrakten gjelder for tre år og antas å være verd 50 millioner pund hvert år.
Samtidig bygger de enda en ny samlelinje ved fabrikken i Norfolk nå. Den betyr at produksjonen vil kunne komme opp i 10.000 biler pr. pr. For å bli kvitt dem snakker de blant annet om å søke salget til USA fra færre enn 200 i fjor, til over 1000 pr. år.
Kanskje også Norge kunne avta fem ganger så mange?
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no