-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Offensive Lotus øker både produksjon og resultat
Det tar litt tid for Lotus å avslutte bøkene, kanskje fordi de ikke er vant til å telle så langt? Omsetningen sterkt opp, driftresultatet enda sterkere, og produksjonskapasiteten er snart fordoblet.

Omsetningen økte med ca. 25% til nesten 140 millioner pund. 80-85 millioner av disse kommer fra omsetningen av Lotus biler, resten fra konsulent-arbeide. Lotus er, akkurat som Porsche, et konsulent-firma for hele bil-syklusen. Konstruksjon, produksjon, markedsføring, vedlikehold, skroting. At de også bygger biler er nesten bare en parentes. I fjor investerte Lotus nesten 12 millioner pund, som kom rett fra driften, i avdelinger for forsøk og utvikling.
Av denne omsetningen satt man tilbake med 15 millioner pund, det økte fra 10,2 i fjor. Samtidig har bilproduksjonen økt, fra ca. 3000 biler/år skal den nå opp i 6.500 enheter i året, etter at avtalen med GM er klar. Opels Speedster skal bygges av Lotus – kontrakten gjelder for tre år og antas å være verd 50 millioner pund hvert år.
Samtidig bygger de enda en ny samlelinje ved fabrikken i Norfolk nå. Den betyr at produksjonen vil kunne komme opp i 10.000 biler pr. pr. For å bli kvitt dem snakker de blant annet om å søke salget til USA fra færre enn 200 i fjor, til over 1000 pr. år.
Kanskje også Norge kunne avta fem ganger så mange?
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no