-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Opplev det på Oslo Motor Show
Masse rart fra Maserati
Da – kall det gjerne racerkjører – Edward Gjølberg skulle sette navn på sin hjemmebygde Ford-baserte racerbil på 50-tallet døpte han den Masserarti. Ikke bare fordi det var masserart i den, men fordi navnet assosierte med Maserati – det eneste virkelige superbilmerket som fantes da.
Det er fort gjort å glemme – eller kanskje heller, fort gjort å ikke vite – at Maserati er nestoren blant alle biler det sikles over og som unga fremdeles henger opp plakater av.
Maserati ble stiftet i 1914, da var Enzo Ferrari så vidt fyllt 16. Noen egen bil bygde han ikke før etter krigen. Og Ferruccio Lamborghini ble født to år etter den første Maseratien.
De var suverene i Formel 1, så lenge de hadde råd til å holde på – og deres F250 regnes fremdeles som verdens vakreste Grand Prix bil.
Ta også med at Maserati holdt seg på topp lenge. Helt frem til Ghibli, solgte de bedre enn både Ferrari og Lamborghini.
Men så begynte alt rotet.
Solid gjennomgang
Du får en solid gjennomgang av Maserati-historien hvis du besøker Maserati Klubbens overveldende parade på Oslo Motor Show i Hall B. Med medlemmer som holder orden på en av de mer spennende bilhistoriene fra Italia.
Noe av det du sikkert kan få høre om – hvis du spør – er hvordan en fabrikk eid av Orsi-familien ble kjøpt av Citroën og så overtatt av Alessandro de Tomaso som deretter presset Fiat til å gå inn i bedriften.
Ikke akkurat en harmonisk, langsiktig utviklingshistorie.
Historie i to kolonner
Klubbens presentasjon finner du i to kolonner. Den ene går fra 1963 til 1980. De andre er på 2000-tallet, med en litt ryddigere historikk.
Der finner du neste års Gran Turismo, en MC 20 fra i fjor, en Ghibli, også fra 2022. Enda en Gran Turismo fra 2011, en Quattroporte V fra 2007, en Gran Sport fra 2005 og en Quattroporte IV fra 2000.
Og nederst i rekken – en Ghibli Open Cup. En bil i slekt med Biturbo-familien, men her som 2-seters coupe, med racingbur og 320 hk fra 2 liters motoren. Bygd i 25 eksemplarer for en spesiell racing serie. Nå ville nemlig Maserati ha bilene sine ut på bane igjen. En politikk de forfulgte med den senere MC 12, og nåtidens MC 20 i GT2.
De gamle og gode
Nå skal jeg ikke bruke mye plass på de nyeste, uansett hvor attraktive de også er. Men la oss ta en tur til rekken med gamlingene.
Sebring fra 1963 – basert på den enda mer klassiske GT 350. En Mistral fra 1966 – nå begynte navnene å hentes fra Middelhavs-vinder. En Mexico fra 1969 – navnet hadde å gjøre med at den første bilen ble gitt i presang til Mexicos president. Hvorfor aner jeg ikke, men det morsomme var at omtrent samtidig vant John Surtees Mexicos Grand Prix med en Cooper-Maserati!
Ghibli kommer etter den, her har vi en 1971 modell og så kommer en Merak SS fra 1977. Khamsin-modellen er fra 1980 og til sist står det en Biturbo Spyder fra 1980.
Italiensk karosserikunst
Dette er som en oppslagsbok i italiensk karosserikunst. Giovanni Michelotti, Vignale, Maggiora, Piero Frua, Allemano, Ghia, Giorgetto Giugiaro, Italdesign, Bertone, Marcello Gandini, Tom Tjaarda – dette er bare noe av det jeg kan name-droppe i forbindelse med disse sju bilene.
Føy til: rekkesekser, V8, V6, Twin Turbo, Lucas innsprøytning, Webere så langt øyet kan se, Twin cam, Twin spark, automat både fra Borg Warner og ZF, motor foran, motor bak, stiv og uavhengig, skiver og tromler – jeg kan forsikre deg at du har et visst mangfold, både på den ene og andre måten her.
I godtebutikken
Du vet selvfølgelig at Oslo Motor Show har en enestående parade Lamborghinier på plass, og at vi har en og annen Ferrari, at BMW er representert ved både det ene og det andre og at vi har utrolige norskbygde biler både hos Zyrus og Vidar Frogner. (Mer om dem en annen gang).
Men oppi denne godtebutikken, sett av litt tid på Maseratiene.
Det er mye god historikk der, mange gode historier også – og det vil ta en stund før du får oppleve et tilsvarende mangfold av biler med tridenten i front så bruk anledningen nå.