-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
McLaren går med strømmen
McLaren har nettopp presentert den nye monocoquen som skal være kjernen i fremtidige biler derfra. Elektrifisering i sentrum.
Første gang jeg så antydninger av den nye serien med McLaren biler var for mer enn 10 år siden i kjelleren på det utrolige anlegget i Woking, ikke langt fra London.
Frank Stephenson var blitt designsjef og han tok oss med ned og viste oss en svart boks av karbonfiber.
Det var den som skulle bli det bærende elementet i alle McLaren-bilene i dette ti-året – en utrolig serie som startet med 12C. Resultatet av en genial modul-tankegang – det er fremdeles denne konstruksjonen som er basis for alle bilene som kommer derfra.
Derfor virker kanskje bildene av en ny boks litt sterkere på meg enn på de fleste andre.
For jeg går ut fra at når de sier at denne skal ligge under alle bilene i den nye generasjonen som skal komme fremover, så mener de det, og at de har ganske spennende planer for hvordan den skal benyttes.
Selve oppbygningen av den er selvfølgelig state-of-the-art. Ikke et gram for mye, og ikke mulig å hente ut mer stivhet.
Hele konstruksjonen er utviklet ved McLarens eget Composite Technology Center i nærheten av Sheffield.
Det viktige med denne er imidlertid at det presiseres at den er konstruert for å kunne ta de kommende hybridbilene derfra og danne grunnlaget for det som sjefen selv, Mike Flewitt, kaller «overgangen til 100 % elektriske superbiler».
Han har flagget slutten for forbrenningsmotorer i 2030 og sier at «for oss går lett-vekting og elektrifisering hånd i hånd på veien mot enda bedre ytelser og mer effektive biler».
De sier at den første bilen bygget på den nye arkitekturen skal debutere neste år og at de nå utvikler drivlinjer for de neste ti årene som skal selges de neste femten. Rundt 2035 regner han med full overgang til batterielektriske.
Men samtidig tilføyer han at vi vil ikke se noen el-utgave av McLaren før i andre halvpart av dette tiåret. Det er først og fremst vekt og rekkevidde som er problemet.
Det er også viktig for McLaren nå som England er utenfor EU at bilen deres kan betegnes som «Made in Britain». Det betyr at minst 60 % av bilen (i verdi) må være produsert i Storbritannia.
Å flytte produksjonen av transmisjoner fra Italia til England er et av grepene for å komme innenfor den grensen. Og samtidig bringe flere arbeidsplasser hjem.
McLaren måtte redusere antall ansatte med en firedel på grunn av pandemien tidligere i år og regner med at 2020 vil ende med 2.700 biler – en nedgang på 40 %.
– Vi må nok vente til 2023 før luksusmarkedet er tilbake der det var, sier Flewitt.
Vi legger ved et knippe spionbilder av en godt maskert bil som foreløpig ikke har fått noen betegnelse.