-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Steinway og Mercedes sammen igjen
Etter mer en 110 år skal Steinway, flygelprodusenten, og Mercedes forenes igjen.
Det er faktisk flere som gjerne bruker Steinways flygler som bakteppe for bil. For noe år siden inviterte BMW til Hamburg der de skulle debutere noen spesielle 7-Serie biler, med «fabrikken» Steinway som kulisser.
Argumentet og alibiet var at begge merkene representerer tysk håndverk i særklasse.
Mercedes går ikke så langt denne gangen, de bare minner om at det en gang var en viss forbindelse og at noen av resultatene står til utstilling på museet.
Dessuten er det riktigere å vise til amerikanske enn til tyske røtter, for flygelvirksomheten til Heinrich Engelhard Steinweg – han amerikaniserte etterpå navnet sitt til Henry J. Steinway – startet på tjukkeste Manhattan for mer enn 150 år siden.
Ikke før i 1880 lagde de en filial i Hamburg med det påståtte «håndverket i særklasse».
Relasjoner
Daimler, derimot, kan med rette fortelle om hvordan William, sønn av gründeren, møtte Gottlieb Daimlers nærmeste medarbeider, Wilhelm Maybach.
Herrene tok peiling på skikkelig butikk i USA, og etter at Steinway hadde møtt Daimler hjemme i Tyskland, ble Daimler Motor Company of New York etablert den 29. september 1888.
Først ble det produsert stasjons- og marinemotorer – ikke før i 1905 kom den første American Mercedes fra fabrikken. I mellomtiden hadde Steinway-familien mistet troen på bil, og i 1898 solgte de alle aksjene til General Electric.
Ingen vet riktig hvor mange som ble bygget, og etter at fabrikken brant ned i 1907, ble den ikke bygget opp igjen.
Se hva BMW gjorde ut av samarbeidet med Steinway
Nye toner
Men dette bringer meg til en hyggelig mann jeg har med å gjøre hver gang jeg har spørsmål til fabrikkens klassiske arkiver.
Han fører en meget proper klarinett i Daimler Symphony – fabrikkens eget symfoniorkester (til jul skal de spille en ganske komplisert Dvorak) og han forteller meg at nå går det mot Musikfest Stuttgart.
Og at to konserter skal spilles i Mercedes-Benz museet, og at den som skal gå av stabelen den 8. september inneholder en konsert med «Gershwin Piano Quartet».
Selv om programmet høres litt annenklassisk ut (spesialarrangementer på alt fra Tschaikowski og Wagner til Cole Porter og Leonard Bernstein), er show-vinkelen den at de skal spille på fire Steinway-instrumenter og at en 1905 American Mercedes modell står ved siden av og skal overhøre det hele.
Ikke veldig viktig – men så har jeg endelig fått plassert et flygel (eller fire) på BilNorge også.