-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Allerede 30.000 elbiler
Ved inngangen til august var det registrert 30.000 elektriske biler på norske veier, viser tall fra OFV.
Klimaforliket vedtatt 11. juni 2012 freder de elektriske bilene ved:
«at dagens avgiftsfordeler for kjøp og bruk av rene nullutslippsbiler videreføres ut neste stortingsperiode (2017), så fremt antall rene nullutslippsbiler ikke overstiger 50.000».
Samme dag feiret Elbilforeningen vedtaket og forkynte på store bannere at målet var 100.000 elektriske biler i 2020.
På dette tidspunktet var det litt over 5000 elektriske biler på veiene, og antallet var allerede så høyt at bilprodusenter som utviklet, eller planla å utvikle elektriske biler, så med betydelig interesse til Norge.
Foran skjema
Prognosemakerne skulle komme til å bomme stygt i årene som fulgte, senest ved inngangen til 2014.
Tall fra OFV viser at vi i juli passerte 30.000 nyregistrerte (nye og bruktimporterte) elpersonbiler og elvarebiler. I regnestykket inngår alle nyregistreringer fra 1. januar 2000 til 1. august 2014, men det er ikke korrigert for avregistreringer.
Antallet inkluderer ikke kjøretøyer som Buddy/Kewet og tilsvarende fordi de registreres som firehjuls elektriske motorsykkel og ikke som bil.
Prosjektet Grønn Bil opererer med 32.122 kjøretøyer, men her er den ovennevnte kjøretøykategori med.
Fortsetter elbilsalget i samme tempo som det siste halve året, vil 50.000 rene elbiler være et faktum neste sommer og 100.000 elbiler passeres tidlig i 2018.
Usikker fremtid
Hva som da kommer til å skje fra neste høst er opp til politikerne å avgjøre. Så langt har det politiske miljøet, godt hjulpet av miljøorganisasjonene, sagt at de vil vente og se.
Samtidig avklarer Finansdepartementet med EUs kontrollorgan ESA om momsfritaket på elbiler er å anse som statsstøtte, og i så fall om støtten er forenelig med EØS-avtalen.
Ole Henrik Hannisdahl, leder av Grønn Bil som arbeider for 200.000 elbiler og ladbare hybrider på norske veier i 2020, tror ikke ESA kommer til å ha merknader til momsfritaket.
Samtidig synes Grønn Bil-lederen det er underlig at byråkratiet ikke har klart å iverksette gjennomføringen av momsfritak for elbilleasing som et lovlig fattet politisk vedtak.
Varm potet
Momsfritaket er likevel en «varm potet» fram mot høstens budsjettbehandling. I klimaforliket nevnes ikke moms spesifikt, kun avgiftsfordelene. Derfor kan det spørres om moms i denne sammenheng er en bilavgift eller ikke?
Samtidig pekes det jevnlig på det for mange opplagt urimelige i eksempelvis momsfritak på Teslas soltak når mer miljøvennlige tråsykler straffes med full moms.
Tilgang til kollektivfeltene er heller ikke en del av klimaforliket, men dette har statssekretær Bård Hoksrud (FrP) ved flere anledninger sagt at må håndteres lokalt.