-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Betaler gjerne ekstra for ren strøm
Nordmenn er villige til å betale mer for å lade med fornybar energi. Det viser en fersk undersøkelse gjennomført på vegne av IONITY.
Til tross for mange påstander om at elbil velges ene og alene på grunn av økonomi, er sannheten at de fleste av oss er villige til å betale mer for lading med fornybar energi. Faktisk så mange som 70 prosent av oss.
Den ferske undersøkelsen viser også hele 45 prosent av folket i vårt langstrakte land mener og tror at de de aller fleste av oss kjører elbil innen ti år. Kun 18 prosent mener biler med tradisjonelle forbrenningsmotorer vil være normalen.
17 prosent mener derimot at selvkjørende biler vil være normalen, mens 16 prosent mener bildelingsmodeller vil være dominerende.
Mener elbiler er best for miljøet
På spørsmål om hva slags kjøretøy som er best for miljøet, svarer hele 61 prosent elbiler. Hvilket er interessant med tanke på den pågående debatten om hvorvidt elbiler er miljøvennlige eller ikke.
31 prosent mener energikilden er avgjørende for om elbiler er miljøvennlige. Altså om det er fornybar energi som benyttes for å fylle batteriene.
Jan Haugen Ihle, leder for Ionity i Nord-Europa, sier undersøkelsen er interessant da det bekrefter at folk flest mener elbiler er det mest miljøvennlige alternativet.
– Det er gledelig å se at så mange som 70 prosent sier de er villige til å grave litt dypere i lommeboken for å skåne miljøet. Det er også fint å se at hele 61 prosent sier elbiler er det mest miljøvennlige alternativet. Man kan få inntrykk i sosiale medier og andre kanaler at mange er uenige i dette. Men her er tallenes tale klar, sier han.
Latest i Europa
Mange assosierer fortsatt det å kjøre elbil med leting etter ladere og lange ladetider med henholdsvis 47 og 41 prosent.
Morsomt er det også å se at vi nordmenn faktisk er «latest» i Europa. På spørsmål om hvor langt man er villig til å kjøre bort fra hovedveien for å lade, svarer nordmenn flest 500 meter.
Europeere flest derimot er villige til å kjøre hele fem kilometer for å lade. Noe som kan skyldes at vi nordmenn er godt vant da vi ligger langt fremme i den europeiske e-mobilitetsløypa.
– Det er fortsatt en vei å gå når det gjelder det å endre folks oppfatning av rekkevidde og ladeinfrastruktur. Dessverre er det nok slik at mange kvier seg for å bytte til elbil på grunn av frykt for rekkevidde og manglende tilgang på ladere.
– Dette er ikke et problem, da landeinfrastrukturen bygges ut dag for dag samtidig som elbilene får stadig lengre rekkevidde. Du kan fint kjøre gjennom hele Europa ene og alene basert på IONITY sin ladeinfrastruktur. Ladere finner du langs hovedveiene hver 15 til 20 mil, sier Jan Haugen Ihle.
Om undersøkelsen
Undersøkelsen ble gjennomført av analysebyrået Sapio på vegne av IONITY i desember 2020 og januar 2021. 6020 respondenter fra Tyskland, Frankrike, Norge, Storbritannia, Tsjekkia, Italia, Spania, Portugal og Nederland deltok i undersøkelsen. Panelet besto av både sjåfører av elbiler og sjåfører av biler med forbrenningsmotorer.