-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Kia vil bygge suksess med el- og ladehybrider
Et ras av miljø- og avgiftsriktige modeller skal løfte Kia i årene fram mot 2020.
Ikke før har Kia sluppet hybride og crossoverliknende Niro i Norge, så står nyhetene i kø.
Hele 37 nye biler og oppgraderingen av eksisterende modeller er ventet fram mot 2020. Av disse skal 11 være spesielt miljøvennlige.
Dette kommer fra Kia det neste året:
- Optima stasjonsvogn (D-klasse) i november.
- Optima sedan ladbar (PHEV) i november.
- Splitter ny Rio (B-klasse) i januar.
- Helt ny Picanto (A-klasse) i mars.
- Optima stasjonsvogn som ladbar neste sommer. El-rekkevidde 50 km, 9,0 kWh batteripakke. Utslipp: 35 g CO2/km
- Niro ladbar neste høst.
Det er særlig de ladbare variantene, sett i lys av intensjonene i regjeringens fremlagte energimelding, som gjør Kias kommende modellprogram spesielt interessant.
I energimeldingen legges det opp til utfasing av nye bensin- og dieselbiler fram mot 2025 og erstatte dem med nullutslippsbiler (el- og hydrogenbiler). Også ladbare hybrider med lang elrekkevidde slipper trolig gjennom avgiftsnåløyet.
Fossilbilene vil ikke på noen måte bli forbudt, men for å nå målsetningen tvinges politikerne til å av avgiftsbelegge fossilbilene så hardt at miljøriktige biler framstår som lurt valg.
Gjennom Hyundai-konsernet rår Kia over alle kjente miljøteknologier og kommer til å rulle dem ut i Europa i takt med skjerpede utslippskrav. Første viktige bøye å runde blir CO2-kravet på 95 gram/km gjeldende fra 2021.
Mens Kia i dag bare selger én elbilmodell, Soul, kommer altså to nye ladbare fra neste høst.
Uten tvil er Niro den mest interessante av dem. Den kan lett bli en storselger slik som Mitsubishi Outlander er blitt det.
Kia har ingen kjente planer om å helelektrifisere Niro selv om den bygges over samme plattform som Hyundai Ioniq.
Ei heller ser det ut som om Hyundai vil tilby Kia brenselcelleteknologien som Hyundai var først i verden til å serieprodusere (ix35 Fuel Cell).
Kias norske mål litt fram i tid er å kapre fem prosent av nybilkjøperne, altså å være omtrent like stor som Nissan, Mitsubishi, Skoda, Mazda og Volvo. De miljø- og avgiftsriktige modellene vil være verktøyet for å nå målet.