-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Kia vil bygge suksess med el- og ladehybrider
Et ras av miljø- og avgiftsriktige modeller skal løfte Kia i årene fram mot 2020.

Ikke før har Kia sluppet hybride og crossoverliknende Niro i Norge, så står nyhetene i kø.
Hele 37 nye biler og oppgraderingen av eksisterende modeller er ventet fram mot 2020. Av disse skal 11 være spesielt miljøvennlige.
Dette kommer fra Kia det neste året:
- Optima stasjonsvogn (D-klasse) i november.
- Optima sedan ladbar (PHEV) i november.
- Splitter ny Rio (B-klasse) i januar.
- Helt ny Picanto (A-klasse) i mars.
- Optima stasjonsvogn som ladbar neste sommer. El-rekkevidde 50 km, 9,0 kWh batteripakke. Utslipp: 35 g CO2/km
- Niro ladbar neste høst.
Det er særlig de ladbare variantene, sett i lys av intensjonene i regjeringens fremlagte energimelding, som gjør Kias kommende modellprogram spesielt interessant.
I energimeldingen legges det opp til utfasing av nye bensin- og dieselbiler fram mot 2025 og erstatte dem med nullutslippsbiler (el- og hydrogenbiler). Også ladbare hybrider med lang elrekkevidde slipper trolig gjennom avgiftsnåløyet.
Fossilbilene vil ikke på noen måte bli forbudt, men for å nå målsetningen tvinges politikerne til å av avgiftsbelegge fossilbilene så hardt at miljøriktige biler framstår som lurt valg.
Gjennom Hyundai-konsernet rår Kia over alle kjente miljøteknologier og kommer til å rulle dem ut i Europa i takt med skjerpede utslippskrav. Første viktige bøye å runde blir CO2-kravet på 95 gram/km gjeldende fra 2021.
Mens Kia i dag bare selger én elbilmodell, Soul, kommer altså to nye ladbare fra neste høst.
Uten tvil er Niro den mest interessante av dem. Den kan lett bli en storselger slik som Mitsubishi Outlander er blitt det.
Kia har ingen kjente planer om å helelektrifisere Niro selv om den bygges over samme plattform som Hyundai Ioniq.
Ei heller ser det ut som om Hyundai vil tilby Kia brenselcelleteknologien som Hyundai var først i verden til å serieprodusere (ix35 Fuel Cell).
Kias norske mål litt fram i tid er å kapre fem prosent av nybilkjøperne, altså å være omtrent like stor som Nissan, Mitsubishi, Skoda, Mazda og Volvo. De miljø- og avgiftsriktige modellene vil være verktøyet for å nå målet.