-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Klart for elbilkrig i høst
Nissan Leaf er den soleklare 2018-vinneren så langt. Men VW har ikke gitt opp å bli bestselger takket være store leveranser av e-Golf til høsten.
– Det vil bli et lite dropp i august og september, men deretter blir det fullt trykk med VW e-Golf. Vi kommer til å få rikelig med biler utover høsten, vesentlig flere enn vi fikk i vår, så ventetiden går ned, sier Ulf Tore Hekneby, sjef for Harald A Møller AS under Arendalsuka.
– Vi skal møte Nissan Leaf med Golf og ta opp kampen i høst, presiserer Hekneby. I følge tall fra OFV ledet Nissan Leaf per 12/8 på VW Golf med 1618 biler når alle Golf-modellene regnes med. Det kommer ingen batterioppdateringer på e-Golf.
– Vår leveringssituasjon er god, og intet tyder på at den blir dårligere i høst. Vi er lovet svært god tilgang på biler, sier Marina Maneas Bakkum, informasjonsdirektør for Nissan i Norden og Baltikum.
Det har lenge vært kjent at Nissan Leaf styrker konkurransekraften med utvidet batterikapasitet til cirka 60 kWh, men oppgraderingen vil først være klar utpå våren i 2019.
Selv om Kia i dette bildet skiller seg ut ved at de først registrerer de fleste av bilene sentralt i Europa før de sendes til Norge, påvirker ikke det leveringssituasjonen.
– Vi har biler på lager og kan nærmest på dagen levere de mest populære variantene. Som merkeimportør tar vi også hånd om store deler av bruktimporten, sier Mette Simonsen Sauge, Kias informasjonsansvarlige i Norge.
Tall fra OFV viser at det per 12. august er registrert 2426 bruktimporterte og 719 nye Kia Soul EV. Simonsen Sauge sier at 1597 av de bruktimporterte er tatt hjem av BOS-organisasjonen. Helt mot slutten av året kommer også Kia Niro som ren elbil. Leveringssituasjonen for Niro er fortsatt uavklart. 3700 har betalt depositum for å stå på reservasjonslisten
Også BMW har god tilgang på elektriske i3.
– Leveringstiden er nå tre måneder fra kontraktsignering, men avhengig av når billastene kommer til Norge kan det være mulig å sikre seg i3 raskere. Vi har i utgangspunktet god tilgang på biler, sier Marius Tegneby, BMWs norske kommunikasjonsdirektør.
Det er en kjent sak at BMW oppgraderer i3 med større batteri i høst. Bilen vil trolig være leveringsklar til kunde rundt årsskiftet. Kapasiteten øker fra dagens brutto 33,2 kWh til 43.2 kWh og rekkevidden fra 300 til 350 km etter den utgående NEDC-målemetoden. Bruksrekkevidde på 250 km antydes hvilket vil være på linje med dagens Nissan Leaf.
Tegneby ønsker ikke å kommentere disse opplysningene.
Kilde: OFV per 12. august.
Elbiler | Nye biler | Bruktimport | Sum |
1. Nissan Leaf | 7.196 | 1.920 | 9.116 |
2. VW e-Golf | 3.772 | 800 | 4.572 |
3. BMW i3 | 3.229 | 354 | 3.583 |
4. Kia Soul | 719 | 2.426 | 3.145 |
5. Tesla Model X | 2.237 | 11 | 2.248 |
6. Tesla Model S | 1.881 | 34 | 1.915 |
7. Hyundai Ionq | 1.240 | 345 | 1.585 |
8. Renault Zoe | 1.503 | 20 | 1.523 |
9. Opel Ampera-e | 562 | 48 | 610 |
10. VW Up | 257 | 153 | 410 |
Andre | 895 | 780 | 1.675 |
Sum alle elbiler | 23.491 | 6.891 | 30.382 |