Elbilkrigen: VW e-Golf og BMW i3. (Foto: Øivind Skar)

Fire viktige elbiler: Hyundai Ioniq, Kia Soul, VW e-Golf og BMW i3. (Foto: Øivind Skar)

Elbilkrigen. (Foto: Øivind Skar)

Klart for elbilkrig i høst

Nissan Leaf er den soleklare 2018-vinneren så langt. Men VW har ikke gitt opp å bli bestselger takket være store leveranser av e-Golf til høsten.

Publisert Sist oppdatert

– Det vil bli et lite dropp i august og september, men deretter blir det fullt trykk med VW e-Golf. Vi kommer til å få rikelig med biler utover høsten, vesentlig flere enn vi fikk i vår, så ventetiden går ned, sier Ulf Tore Hekneby, sjef for Harald A Møller AS under Arendalsuka.

– Vi skal møte Nissan Leaf med Golf og ta opp kampen i høst, presiserer Hekneby. I følge tall fra OFV ledet Nissan Leaf per 12/8 på VW Golf med 1618 biler når alle Golf-modellene regnes med. Det kommer ingen batterioppdateringer på e-Golf.

– Vår leveringssituasjon er god, og intet tyder på at den blir dårligere i høst. Vi er lovet svært god tilgang på biler, sier Marina Maneas Bakkum, informasjonsdirektør for Nissan i Norden og Baltikum.

Det har lenge vært kjent at Nissan Leaf styrker konkurransekraften med utvidet batterikapasitet til cirka 60 kWh, men oppgraderingen vil først være klar utpå våren i 2019.

Selv om Kia i dette bildet skiller seg ut ved at de først registrerer de fleste av bilene sentralt i Europa før de sendes til Norge, påvirker ikke det leveringssituasjonen.

– Vi har biler på lager og kan nærmest på dagen levere de mest populære variantene. Som merkeimportør tar vi også hånd om store deler av bruktimporten, sier Mette Simonsen Sauge, Kias informasjonsansvarlige i Norge.

Tall fra OFV viser at det per 12. august er registrert 2426 bruktimporterte og 719 nye Kia Soul EV. Simonsen Sauge sier at 1597 av de bruktimporterte er tatt hjem av BOS-organisasjonen. Helt mot slutten av året kommer også Kia Niro som ren elbil. Leveringssituasjonen for Niro er fortsatt uavklart. 3700 har betalt depositum for å stå på reservasjonslisten

Også BMW har god tilgang på elektriske i3.

– Leveringstiden er nå tre måneder fra kontraktsignering, men avhengig av når billastene kommer til Norge kan det være mulig å sikre seg i3 raskere. Vi har i utgangspunktet god tilgang på biler, sier Marius Tegneby, BMWs norske kommunikasjonsdirektør.

Det er en kjent sak at BMW oppgraderer i3 med større batteri i høst. Bilen vil trolig være leveringsklar til kunde rundt årsskiftet. Kapasiteten øker fra dagens brutto 33,2 kWh til 43.2 kWh og rekkevidden fra 300 til 350 km etter den utgående NEDC-målemetoden. Bruksrekkevidde på 250 km antydes hvilket vil være på linje med dagens Nissan Leaf.

Tegneby ønsker ikke å kommentere disse opplysningene.

Kilde: OFV per 12. august.

Dette er elbilsituasjonen

Elbiler

Nye biler

Bruktimport

Sum

1. Nissan Leaf

7.196

1.920

9.116

2. VW e-Golf

3.772

800

4.572

3. BMW i3

3.229

354

3.583

4. Kia Soul

719

2.426

3.145

5. Tesla Model X

2.237

11

2.248

6. Tesla Model S

1.881

34

1.915

7. Hyundai Ionq

1.240

345

1.585

8. Renault Zoe

1.503

20

1.523

9. Opel Ampera-e

562

48

610

10. VW Up

257

153

410

Andre

895

780

1.675

Sum alle elbiler

23.491

6.891

30.382

Powered by Labrador CMS