-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Nå er det EK som gjelder for elbilene, så følger EV
Elbilbransjen ville hatt EV, men Statens vegvesen valgte å gå baklengs inn i bokstavrekken da de gikk fra EL til EK. Men EV følger etter EK.
Rekkefølgen på bilskilt er ikke nødvendigvis kronologisk. Registreringene følger de nummerserier som til enhver tid er lagt ut hos den som registrerer.
– Nyregistrerte elbiler vil så fort lagrene med EL-skilt hos bilforhandlerne og trafikkstasjonene er brukt opp få bokstaven EK først i skiltet, sier Heidi Øwre i Statens vegvesen.
Det betyr eksempelvis at de første bilene med EK har vært på veien i snart en måned, og før det ble slutt på EL. Helt slutt på EL er det heller ikke. En sjekk fortatt av BilNorge viste at noen ytterst få skilt med EL fortsatt ikke er tatt i bruk.
Hvem som får EL 99999 og EK 10000 er ikke kjent, men ingen biler var registrert med de kjennetegnene da denne saken ble skrevet.
Overgangen betyr også at Norge har rundt 90.000 elbiler i drift.
Selv om elbilbransjen ville fortsatt med EV etter EL for å markere at bilen er en Electric Vehicle, har selvfølgelig ikke bokstavovergangen i kjennemerket noen praktisk betydning. Alle rettigheter følger med.
Men elbilbransjen vant i andre runde.
– Vi tar høyde for at salget av elbiler blir stort også framover, og har derfor også satt av bokstavkombinasjonen EV for fremtidige elbiler, sier Øwre.
Enn så lenge er elbilene fritatt for alle former for bilavgifter. Det betales kun vrakpant. Årsavgiften er symbolsk (445 kroner i år) , det betales ikke bompenger på offentlige veier eller tunneler og bilene kan kjøres i kollektivfeltene med unntak av enkelte spesielle strekninger og til spesielle tider.
Videre slipper elbilene unna avgift på ferger i riksveisamband og de betaler, med noen unntak, ikke avgift på offentlig drevne parkeringsplasser.
Fortsatt er det med andre ord ganske gullkantet å være elbilist dersom bilen ellers dekker nødvendige transportbehov. Men endringer er varslet og de kan komme allerede ved budsjettbehandlingen til høsten.
HY er også en litt spesiell bokstavkombinasjon på bilskiltet. HY står for hydrogendrift, og for tiden ruller kun 24 slike biler på norske veier, 22 Hyundai ix35 Fuel Cell og to Toyota Mirai.
HY-bilene, som i prinsippet er elbiler med eget, hydrogendrevet kraftverk om bord, nyter godt av de samme fordelene som elbilene, og er heller ikke utestengt fra kollektivfeltene der det er rushtidsbegrensninger for batterielektriske biler.
Ved behandlingen av Energimeldingen rett før sommerferien gikk stortingspolitikerne langt i å gi hydrogenbilene de samme fordelene som elbilene fikk i klimaforliket våren 2012. Det betyr i praksis freding av hydrogenbilene til 2025, eller til det er 50.000 av dem i Norge.
I motsetning til elbilene, er hydrogenbilene fortsatt unntatt for bompenger i den reviderte bompengeplanen som tar til å gjelde i Oslo fra 2017.
På bildet ser du «ny og gammel» elbil. Nærmest Tesla Model X med EK-skilter og Model S med EL-skilter i bakgrunnen.