-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Radikal veiprising i Nederland
Endelig et europeisk land som tar til fornuften. Nederland skal fjerne alle avgifter på biler som står stille.

De som hørte på Dagsnytt på NRK lørdag kveld, måtte få inntrykk av at Storebror Ser Deg virkelig skulle se deg i Nederland. ”Alle biler skulle overvåkes fra satellitter. Hver meter skulle du følges” var åpenbart budskapet.
Sånn sett riktig nok, men poenget er et helt annet. Den nederlandske samferdselsministeren har endelig forstått at biler som står bom stille ikke forurenser, de forårsaker ingen ulykker og de belaster ikke gate- og veinettet. Så hvorfor skal de representere like store avgifter som en bil som går 100.000 km på et år?
Nå sier Camiel Eurlings, som er navnet på denne progressive ministeren, at alle bilavgifter skal forsvinne til 2012. I stedet skal avgiftene kompenseres med veiprising.
Med et slags omvendt GPS-system, er dette ganske enkelt. Eieren av hver bil skal betale etter hvor bilen har kjørt, hvor langt den har kjørt og når den har kjørt.
Disse elementene kan varieres, forskjellige veier krever forskjellig prisnivå, jo lenger du kjører, dess progressivt dyrere kan det bli, og rushtid blir dyrere enn når landskamper blir sendt på TV. Dessuten får de forskjellige bilene forskjellig avgiftsnivå etter hvor forbruksglad bilen er.
I Tyskland har alle lastebiler allerede vært under slik overvåking i flere år allerede (etter at deres Maut-system ble sterkt forsinket fordi et Daimler-eid selskap hadde problemer med teknologien). Denne avgiften er en flat km-avgift, men det hadde ikke vært noe problem å legge inn flere variable der nå.
Detaljene på det nederlandske systemet er ikke klare ennå, men beregninger, som tar utgangspunkt i samme inntekt for staten som i dag, viser at 59 prosent av bilistene vil slippe billigere unna. ”Dette skal ikke bli noen melkemaskin. Staten skal ikke bli rik av dette” sier Eurlings til pressen.
Andre matematiske modeller Eurlings siterer fra, forteller at det vil bli kjørt 15 prosent kortere med systemet på nett, og at utslippene vil bli kuttet med minst 10 prosent.
De fleste transportøkonomer har lenge vært enige om at dette både er en fornuftig og rettferdig vei å gå. Det er selvfølgelig en rekke motforestillinger, men prinsippet om å betale for forbruket, er det fleste enige om er en fornuftig ting.
På pluss-siden betyr det at flere får råd til å bytte ut de gamle bangerne med moderne biler med høyt sikkerhetsnivå og lavt forbruk. Om det er en fordel eller ulempe, skal ikke vi legge oss opp i, men sannsynligvis vil flere også få råd til to biler – det er ikke sikkert at to biler til sammen vil kjøre mer enn én, så summen blir ikke nødvendigvis høyere.
Et kjempeproblem for bransjen vil være at bruktbilverdier vil gå fullstendig på trynet. Hvem vil kjøpe en brukt bil for en høyere pris enn det du kan få en tilsvarende ny for?
Personlig tror jeg imidlertid at det største problemet vil vise seg for alle de kommuner og byer og styrer som med god samvittighet har reist og fortsatt hadde regnet med å kunne reise på meningsfylte studieturer til Singapore.
Der har de nemlig hatt et veldig oppegående veiprisingsystem i fem og et halvt år nå. Det har vært studert av hele verden, og veimyndighetene der har proffe folk som presenterer det, mens de samtidig tilbyr et ekstra program for ledsagerne. Dessuten er det veldig greit å ta en jorden-rundt-billett når man allikevel skal så langt.
Det blir ikke like morsomt å reise på studietur til den Haag.
Men vi andre kan jo håpe at dette blir en modell for andre, forholdsvis velutviklede nasjoner.