Hanergy
Hanergy
Hanergy
Hanergy
Hanergy
Hanergy

Solceller på vei

Kinesiske Hanergy har nettopp lansert 4 solcellebiler – den ene underligere enn den andre. Men teknologien er kanskje spennende

Publisert Sist oppdatert

Noen designperler er det vanskelig å få øye på, når man studerer mega-presentasjonen kinesiske Hanergy gjennomførte ved hovedkvarteret sitt i Beijing for få dager siden.

De hadde klart å samle mer enn 4000 gjester til eventet, og det var ikke de nydelige linjene Li Hejun, styreformann for konsernet, la vekt på da han duket dem av.

Han la vekt på tynnfilm-solcelle teknologien som er et av selskapets satsingsområder. En konstruksjon som gjør at solcellepaneler ikke lenger behøver være flate, men kan bygges inn i de mest utfordrende overflater.

Man kan for eksempel la dem dekke en bil.

Det ble utdelt noen verdensrekordpriser i løpet av kvelden, men det er priser av den type jeg overhodet ikke har noe forhold til.

Men noen kan kanskje bekrefte at en omformingsfaktor på 31,6 % er veldig bra, at selskapets GaAs-celler er avanserte konstruksjon og at det er med god grunn USAs NREL (National Renewable Energy Laboratory – hvor troverdige er de?) ga et World Record sertifikat til selskapet.

Et verdensrekord-diplom forresten utstedt av World Record Association – hvor troverdig er ikke de?

(Det hører egentlig med til historien at Hanergy fremdeles er suspendert på Hong Kong børsen i påvente av at en undersøkelse om børsmanipulasjon er klar.

Rekordvekst
Selskapet var plutselig mer verd enn Sony eller Twitter i fjor, samtidig som de sa opp 2.000 ansatte (33 % av totalen) og ba regjeringen om statlig støtte til solcelleutvikling).

Men nå har de altså bygget biler som er kledd med solceller. Bilene er forskjellige, men de har en solcelle-oveflate som går fra 3,5 kvadratmeter på den minste, til 7,5 på den største.

Det blir sagt at med seks timers sol genereres det nok strøm til batteriene slik at man kan kjøre 80 km. Mer enn nok for de gjennomsnittlige dagsturene. Men det er også lagt til plug-in muligheter slik at rekkevidden kan økes til 350 km, ble debut-forsamlingen fortalt.

Det er en veldig ventet utvikling. Helt siden Bjørn Enwall viste sin SAAB EV-1 i 1985 – den med solceller på taket som drev aircondition-anlegget når bilen sto stille (den ble presentert i hotte Los Angeles) har vi ventet på biler med solceller over det hele.

Realiserbart?
Nå har vi dem, men kommer vi til å få se dem i virkeligheten?

Det er kanskje et visst håp.

Foton, som er et såpass seriøst firma at Daimler har flere joint ventures med dem, har nå tegnet en avtale med Hanergy om utvikling av «rene» busser, der solceller åpenbart skal spille en stor og viktig rolle.

Det skal bli spennende å følge dette – men jeg ønsker meg litt penere biler.

Powered by Labrador CMS