-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Motorama i Stavanger
Entusiastenes drømmehelg
Det ligger an til drømmehelg for bil- og motorentusiaster når Motorama for sjette gang åpner portene til kompaktutgaven av Oslo Motor Show med 300 kjøretøyer i Vår arena i Stavanger.
– Vår intensjon er å by på det største entusiastshowet etter Oslo Motor Show for bil- og motorentusiaster.
Messeadmiral Dag Tormod Dahl farter rundt i hallen på en elektrisk sparkesykkel for å forsikre seg at alt kommer på rett plass i den 12.500 kvadratmeter store hallen.
Il Tempo Gigante
Der Autopia tidligere i år bød på en blanding av bransje og entusiasme, inneholder Motorama kun det entusiastiske i alt fra de aller minste kjøretøy via et bredt utvalg av biler, motorsykler og andre motoriserte framkomstmidler de fleste husker og gjenkjenner til den største av dem alle registrert som personbil, og samtidig et viktig trekkplaster: 6,6 meter lange Il Tempo Gigante, av Kjell Aukrusts oppdiktede racerbil karosserikunstneren Ermanno Martinuzzi hamret ut en fullskalamodell av i 1976.
– Flåklypabilen har vi jobbet for å få hit i tre år, sier Dahl, som presiserer viktigheten av å samle et så bredt spekter av kjøretøy som mulig.
Corvette med splittvindu
Hvis du ikke har sett Chevrolet Corvette med splitt-vindu er det bare å ta turen til Motorama, Her står det to av dem. Og i nærheten: en gedigen Cadillac Fleetwood V12 fra 1931, nypriset den gang til svimlende 4.040 dollar.
– Ikke kom og fortell meg at Citroën DS var først ute med lykter som svingte med hjulene. Nei, det kom Cadillac og Packard med allerede rundt 1930, sier eier Jens Gaute Serigstad.
Amerikanske biler står høyt i kurs hos mange bilbyggere, og det er mange av dem på Motorama inkludert en firedørs Lincoln kabriolet lik den USAs 35. president, John F. Kennedy, ble skutt i. Men det er også et bredt spekter av BMW, Mercedes-Benz og Porsche.
De minste er med
Som utstillingens minste personbil skuer trehjulingen Heinkel Kabine 150 fra 1957 bort på Minica Skipper, en 1972-modell fra Mitsubishi og Suzuki Cara, begge såkalte kei car som i utgangspunktet ikke selges utenfor Japan, og trolig er de eneste i Norge.
Jakob Ingebrigtsen løper ikke bare styggfort, men han kan også kjøre styggfort når anledningen byr seg. Så på Motorama stiller han med en av bilene sine, en 2015 Mercedes-AMG GT S utstyrt med AMGs kjente 4,0-liter som det i dette tilfellet er tatt 510 hk ut av. Ved at deler av panseret er gjennomsiktig skues AMGs kunstverk uten å behøve å lukke opp.
Flere godbiter
For dem som er interessert i store og tunge biler, så er det – akkurat som på Oslo Motor Show – noen av dem der også. Og en gammel Gråtass. Og en Mercedes-Benz 124 med seks dører, en Lada Niva. En T-Ford fra 1926 slår så vidt Cadillac Fleetwood i alder.
Bak Motorama står Rogaland Amcarklubb. Showet stenger søndag kveld.