Graffiti Girls i Paris
Graffiti Girls i Paris
Graffiti Girls i Paris
Graffiti Girls i Paris
Graffiti Girls i Paris
Graffiti Girls i Paris
Graffiti Girls i Paris

Graffiti Girls

Merkelig hvordan man møter parallelle verdener. I en tilbakeblikk-avdeling på Paris-utstillingen møtte jeg en dame som hadde malt på biler. Nede i utstillingen var det en som gjorde akkurat det samme.

Publisert Sist oppdatert

På Paris-utstillingen i år var det en egen tilbakeblikk-seksjon som de hadde kalt Bil og Mote.

Noe av det jeg selvfølgelig festet meg ved var et fantastisk omslag fra Vogue, datert januar 1926, som viser en ganske smal modell i en ganske fargerik kjole som lener seg på noe som må være en ganske fantastisk Voisin.

En magasin-illustrasjon som har gått inn i kunsthistorien.

Og litt bortenfor sto en Matra 530, dekorert på en måte som er ganske karakteristisk. Det er nemlig den samme kunstneren, Sonia Delaunay, som sto bak begge disse – Matraen ble dekorert og signert en gang i 1967, rett etter at produksjonen startet (denne har prod.nr. 7) for å selges for et eller annet veldedig formål.

Ikke første gang
Sonia hadde gjort slikt før, både andre Vogue-omslag, og dekorert en bil. En Citroën type A, tidlig på 20-tallet. Du finner den og mange andre av hennes bilder her.

Nå hadde egentlig ikke dette vært et eget tema for BilNorge.no hvis det ikke hadde vært for at på utstillingen – i en av de hallene der man finner de mange, og typisk franske, raritetene – sto noe som så ganske lekkert ut gjemt under et svart laken ganske lenge.

På skiltet over sto det Shalemar, så kanskje dette var en underlig liten arabisk produsent som skulle vise frem sin hjemmeproduserte drømmebil for første gang?

Graffiti
Men da lakenet endelig ble fjernet, så vi at det lekre var en Porsche 911 - men det var bare halve historien. Bilen var dekorert som en av de bedre graffiti-veggene du finner i de fleste storbyer.

Hva i all verden det dreide seg om, bortsett fra at kunstneren var en kvinne, aner jeg ikke.

En slik bil er ikke billig, og det koster penger å leie en stand, selv om den ikke var stor, og ha folk til å passe på kunstverket i mer enn to uker.

Men ett eller annet sted her er det en historie. Jeg skal finne ut av den, og hvis den er like spennende som Sonias, skal du få høre mer om den.

Men det skal mye til å slå gamle fru Delaunay.

Powered by Labrador CMS