-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Hippeste brettet i Paris
Et firma som først og fremst jobber innen Defence viste en sivilutgave av en av sine militære kjøretøyer. Det ble Paris-utstillingen kuleste rullebrett.
Explora het den – kan vi kalle det en bil?
Jeg fikk første øye på den i en av de Paris-hallene der alt som er morsomt står bak et hjørne, og er trøkka sammen på utrolig trang plass.
Det var en firehjuls åpen – og jeg mener ÅÅÅPEEN – sak med ratt og varekasse bak og ett bøttesete. Og med noe som så ut som planker i gulv og foran.
Motorisert rullebrett som har vokst opp litt.
Explora heter den. Det viste seg at et firma som heter 4H Defence har bygget denne til militært formål. Da er den oliven- eller kamuflasje-farget, drives av batterier og elmotorer, kan kjøre inntil 100 kilometer og har inntil 100 km/t som toppfart, og den kan frakte inntil 200 kg. Riktignok avhengig av spesifikasjonene – motorer finnes fra 4 til 32 kW, og du kan også få den som 4x4.
Den de hadde i Paris hadde akkurat de samme spesifikasjonene (inkl. sine 220 kg tomvekt – med batterier), men så meget mer beach-klar ut – lys og lekker og hvite hjulsider.
Land-drone
Men moroa er at Explora også kan fjernbetjenes, man ser for eksempel for seg militære operasjoner der man vet det er landbomber eller der angrep kan ventes – en slags bakkebunden drone. Og da må man jo også kunne regne med at man kan få sivilutgaven med fjernstyringsmuligheter også.
Her ser jeg virkelig for meg nye selskapsleker – i hvert fall inne på større private eiendommer.
Men 4H hadde mer der.
De hadde to andre mikro elbiler der. Begge ganske pussige av utseende, for å si det mildt. Smera var en 1+1 tandemseter som bare var 110 cm bred. Bra i byen. 10 eller 15 kW og 400 kg burde være adekvat. Omtrent som en Twizy.
Neoma var litt større, 268 x 166 cm, og hadde plass til 2+2 – de siste: meget små. Og her er vi oppe i 850 kg, så det er et annet territorium.
Kan realiseres
Nå presiseres det at begge disse er prototyper og kanskje er ment for «commercialisation éventuelle».
Men hva Locust – gresshoppen – var aner jeg ikke. Den så ut som en forlenget Explora med et Smera-påbygg, høyt der oppe. Men herrene var ikke interessert i å diskutere den. «Prototype» var alt jeg fikk vite.
Den var imidlertid mere prototype enn av den var registrert i Marokko og hadde fremdeles original sæle langs sidene.
Dette kommer garantert ikke til å bety noe som helst for ettertiden eller for bilhistorien. Men det er innslag som dette som gjør, og alltid har gjort Paris-utstillingen til noe helt spesielt. La oss håpe det fortsetter.