-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Porsche ansetter stadig flere
Den kjente terrengbil-produsenten Porsche fortsetter å ekspandere – også på personalsiden. 5.000 nye medarbeidere skal de ha i løpet av de neste fem år. Men få av dem i Tyskland.
Porsche er den europeiske bilprodusenten som ansetter. Siden 2010 har de opprettet 8.400 nye stillinger. Og på slutten av mai i år var totalen oppe i 21.100 ansatte.
Det er ikke SÅ lenge siden man antok at det skulle være 20.000 ansatte der i 2018. La oss håpe en annen prognose også sprekker på samme måte. Med off-roaderen Macan i porteføljen regner man med å passere 200.000 solgte biler neste år.
De nye jobbene, som altså skal dukke opp utenfor Tyskland, skal dreie seg om modellutvikling, produksjon, salg og service - uten noen nærmere forklaring. Jeg trodde nemlig alt som het modellutvikling og produksjon fant sted i Tyskland.
Vil ikke bli for store
«I Zuffenhausen trillet det hver dag 164 biler av båndet i 2011. Nå er tallet 200», fortalte Uwe Hück nylig – han er fagforeningens mann i styret. Han sa også at noen plan om å få en årlig produksjon på 300.000 biler ikke finnes.
«Vi trenger fremdeles å antyde en lukt av garasjevirksomhet», sa han.
Matthias Müller (bildet), Porsche-sjefen, la til at i første kvartal hadde de en driftsmargin på rundt 18 prosent. «Og der er vi helt klare. Vi skal alltid ligge over 15 prosent» var budskapet hans.
Rekruttering
Som setter en uttalelse fra ZDK – den tyske bilbransjeforeningen – i perspektiv. Tyskland har nemlig nylig, tro det eller ei, vedtatt en lovfestet minstelønn på € 8,50/time. ZDK kritiserer spesielt den lave aldersgrensen (minstelønn skal gjelde fra du er 18 år).
«Disse nye reglene kan forføre ungdom til å ta jobber med den nye, høyere minstelønnen, i stedet for å satse på en opplæring med fremtidsutsikter», heter det derfra. Derfor hadde ZDK også anbefalt en minstealder på 21 år.
Ikke nødvendig, kanskje, å presisere at ungdommene hos Bosch får lønn – over minstelønnen – og samtidig får skikkelige fremtidsutsikter.