-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Kvinner bak Scenic
Omtrent samtidig med at Renault lanserte sin nye Scenic ble svenske Agneta Dahlgren, designeren bak serien, utnevnt til årets "Kvinne i Bil".
Folk i Frankrike er glad i kvinner – også på annen måte enn den vi vanligvis tenker på.
For eksempel er de langt fremme når det gjelder kvinner i styresammenheng – uten åpenbar kvotering, og jeg møter dem stadig i viktige posisjoner i bilsammenheng.
Det er bare to dager siden jeg fikk en skikkelig produkt-gjennomgang av hun som er prosjektsjef for større biler hos Peugeot.
Et sted de imidlertid ofte mangler, er på designsiden. De er som regel forvist til avdeling for materialer og farger. Kanskje en og annen dukker opp som interiørdesigner, men det er sjeldent, og nå snakker jeg globalt, vi møter dem i posisjoner som den Agneta Dahlgren har.
WAVE
I Frankrike har de også en organisasjon som jobber for å synliggjøre kvinners innsats i bilindustrien.
Women And Vehicles in Europe (WAVE) heter den – dessverre er det med Europe fremdeles litt overdrevet, selv om blant andre VW og Mercedes-Benz er med på støtte-siden. Men gjennom de franske filialene.
Nå har imidlertid WAVE igjen utnevnt sin «årets Kvinne» og det er altså Agneta.
En av de bedre jeg vet om. Hun kom til Renault i 1991 – fersk ingeniør med industridesign som fag.
Der møtte jeg henne i mange sammenhenger, fra små bybiler til skikkelige trucker (samarbeidet mellom Volvo og Renault på tungt) og hun satte virkelig spor etter seg med jobben hun gjorde på Zoe.
Stort ansvarsfelt
Da Laurens van den Acker ble designsjef der i 2009, satte han henne til å gjennomføre C-segment programmet, og i 2011 ble hun utnevnt til designsjef for M1-segmentet.
Det betyr C-segment pluss SUV-er - både nye Megane og SUV-en Kadjar er hennes, og det betyr elektriske biler.
Dessuten er hun tilsynelatende en som motbeviser den gamle påstanden om at «Kvinne er kvinne verst».
Bredt sammensatt
Med seg på Scenic hadde hun blant annet Jérémie Sommer (eksteriør design) og Maxime Pinol (interiør), og Cécile Sobole var product manager for prosjektet.
Irina Zaretskaya var en annen viktig kvinne i gruppen, det var hun som blant annet spesifiserte de støttesystemene som skulle være med og tok beslutninger om for eksempel panoramatak eller senterstruktur.
Men det var altså Dahlgren som ble Årets Kvinne. Og derved er hun også blitt et symbol på Renaults rekrutterings-mål: minst 30 % av alle nye tekniske jobber skal besettes av kvinner, og for salg og support skal målet være minst 50 %.
Renaults eget program Women@Renault har i dag mer enn 4.500 medlemmer i 13 land. Mer enn en av fem av disse er faktisk menn.