-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Spyker overtar Saab
I kveld er det endelig bekreftet: den nederlandske sportsbilprodusenten Spyker overtar Saab. Dermed ser mange arbeidsplasser i Trollhättan ut til å være reddet. I alle fall foreløpig.
Spyker kom på banen da den svenske sportsbilprodusenten, Koenigsegg med norske Bård Eker, trakk seg etter lange forhandlingsrunder med Saab.
Under prosessen startet GM nedleggelsen av Saab, men nå stopper denne opp mens man diskuterer de endelige detaljene rundt overtagelsen.
GM sier i en pressemelding at de har inngått en bindende avtale med Spyker Cars NV. Som et ledd i avtalen forplikter Spyker seg til å opprette et nytt selskap, Saab Spyker Automobiles, som skal videreføre Saab som merkevare. Salget forutsetter endelig godkjenning fra myndighetenes side.
Spyker sier i en melding at de betaler 74 millioner kontant til GM for å overta aksjene i Saab. I tillegg skal GM ha aksjer til en verdi av 326 millioner dollar. Disse skal forrentes, først med 6 prosent, deretter med 12 prosent. Innen 31. desember 2016 skal disse aksjene være kjøpt tilbake.
Denne tunge aksjeposten skal imidlertid representere mindre enn 1 prosent av stemmene.
Avtalen forutsetter et lån fra den europeiske investeringsbanken (EIB) på € 400 millioner – garantert for av den svenske stat. Svenske myndigheter har i dag godkjent en slik garanti og forventer en aksept fra den europeiske kommisjonen innen kort tid.
”Dagens bekjentgjørelse er gode nyheter for Saabs ansatte, forhandlere og underleverandører. Samtidig er det til stor glede for millioner av Saab-kunder og -entusiaster verden rundt,” sier John Smith, GMs visepresident for corporate planning and alliances.
”GM, Spyker og den svenske regjering arbeidet hardt og kreativt for en avtale som skulle sikre en bærekraftig fremtid for dette unike og ikoniske merket, og vi er svært glade for det positive utfallet,” sier Smith.
Tusener av Saab-fans verden rundt har den siste tiden demonstrert mot GMs planlagte nedleggelse av Saab. Samtidig er flere nye produkter planlagt introdusert, blant annet en ny generasjon 9-5 og en helt ny SUV, 9-4X. Om Saab hadde blitt nedlagt, hadde disse modellene blitt rebrandet til et annet GM-merke, sannsynligvis Buick.
Spyker er en nisjeprodusent som bygger noen få sportsbiler i året. De håper å dra nytte av Saabs tekniske ressurser og distribusjonsnett. Saab, med en årlig produksjonskapasitet på ca 90.000 biler, kan ha godt av å komme ut av GMs skygge og få nye eiere med kreative ideer på banen.
Spyker kjøper Saab som et going konsern med alle rettigheter. Det som tidligere har fremkommet om salg av deler av Saab til kinesiske BAIC, påvirker ikke fremtiden, siden dette kun omfatter den utgående 9-5-modellen og den forrige generasjonen 9-3 (fra før 2003).
Det skal bli interessant å følge utviklingen videre, for Saab har de siste årene vært et pengesluk av dimensjoner mens Spyker gikk på en økonomisk smell for et par år siden etter å ha involvert seg i Formel 1 med eget team.
LES MER OM SAAB-UTVIKLINGEN HER