-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Octavia 50 år?
Blant alle de underlige jubileer som feires, er det også noen som mener at Octavia fyller 50 år.
Når Ford feirer Capri 40 år, er det ikke for å selge flere nye Caprier. De finner du ikke mange av nå, så her er det genuin feiring av en fødselsdag.
Golf Cabriolet 30 år fortjener også et lite hurra – det var en av de bilene som fikk himmelen tilbake til folket.
Men så ser jeg til min forskrekkelse at på enkelte markeder lanseres nå Skoda Octavia i en spesiell 50-års utgave. Den eneste grunnen til at man feirer noe så kunstig, må jo være at det er noen flere 4x4 Kombier man ønsker å flytte på. For eksempel i Sveits.
Octavias historie er egentlig ganske grei, og ikke spesielt spennende. Da Skoda kom med sin lettere og mer moderne 440-modell i 1955, tydet ting på at også denne våpenprodusenten kunne bygge forholdsvis moderne modeller.
Vi visste jo at både Tatra og Jawa hadde fremsynte Tsjekkoslovakiske bilkonstruksjoner, men Skoda befant seg på den ganske konservative siden.
Og da den fikk sin første facelift, som også medførte at bladfjæren på tvers foran forsvant til fordel for skrufjærer, var revolusjonen så komplett at bilen også fikk nytt navn.
Nå er vi i 1959 og navnet ble Octavia.
Dette varte til 1964, da hekkmotor-bilen 1000 MB ble introdusert. Frem til da hadde Octavia blitt produsert i litt over 300.000 eksemplarer – i tillegg var det produsert snaut 15.000 Felicia – den søte cabrioleten.
Men etter det skjedde det ikke noe i Octavia-avdelingen før i 1996. Da hadde Volkswagen nettopp overtatt, og det ble kjapt kombinert passende biter fra VWs enorme delebinger.
Den første VW-Skodaen ble igjen døpt Octavia – og etter det har det blitt mer enn 2 millioner av den.
Men at dette er nok til å feire Octavia 50 år, uten å legge til ”med 30 års fravær”, er vanskelig å forstå.