-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Zuki ditcher USA
At Suzuki nå trekker bilsalget ut av det amerikanske markedet, er omtrent like dramatisk som om Maybach hadde nedlagt salgsvirksomheten i Norge.
![Zuki ditcher USA](https://image.bilnorge.no/492091.webp?imageId=492091&width=960&height=496&format=jpg)
En forholdsvis kort melding forteller at Suzuki i Amerika heretter skal konsentrere seg om motorsykler, ATV’er og båtmotorer. Suzuki biler skal altså ikke lenger selges i USA.
Grunnen er åpenbart grei: «Lave volumer, begrenset modellutvalg, vanskelige valutaforhold, høye kostnader forbundet med en eventuell vekstpolitikk og høye kostnader i forbindelse med de strenge føderale produktkravene i USA».
Sånn sett er det underlig at de har holdt ut så lenge på dette markedet. De toppet i 2007, da ble det solgt over 100.000 Suzukier i USA. Så håpet man at Kizashi skulle vedlikeholde trykket.
Ikke akkurat. Salget raste – i 2010 sendte importøren ut et tilbud om avvikling av kontraktene til 150 av de 354 Suzuki-forhandlerne som fantes da, ca. 50 tok i mot tilbudet. Kvitte seg med forhandlere er vel kanskje heller ikke det beste signalet på at man ønsker å ekspandere.
I fjor endte man på så vidt over 25.000 salg – det sier seg at det ikke er holdbart for en importør som skal dekke et så stort marked som de forenede stater representerer.
Det er ikke noe som tyder på at dette er et signal om Suzukis generelle satsing på bil. Etter at det planlagte samarbeidet med Volkswagen skar seg så totalt, virker det som om japanerne, mer enn noensinne, skal vise disse tyskerne at moderne småbiler virkelig er noe de kan.
Vi så det sist på Paris-utstillingen med den kommende S-Cross som i følge vår egen Suzuki-importør skal bli den «nye norske folkebilen».
Og tro heller ikke at Suzuki er noen liten bedrift selv om det er små biler de produserer. I fjor bygde de mer enn 150.000 biler i Ungarn, ca. en million i India (sammen med Maruti) og omtrent like mange hjemme i Japan.
Det er et volum høyere enn europeisk GM og Ford til sammen.