-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Th!nk i Fords Cali-strategi
Et daglangt møte i Californias Air Resources Board ble et kompromiss mellom el-bil-tilhengerne og bilindustrien. Og Ford forklarte hva de ville bruke Th!nk til.
Så i desember i fjor kom et nytt forslag som var enda litt snillere, og som derfor ble sterkt kritisert av en rekke institusjoner. Det var dette som ble diskutert lik før helgen, og denne diskusjonen vil legge grunnlaget for den nye lovgivningen.
Det later til at det går mot enda snillere bestemmelser for salg av ZEVer. Opprinnelig het det at de seks store bilprodusentene skulle selge 22.000 ZEVer hvert år. Nå ser det ut til at dette målet kan ramle til under 5.000. Men luftkvalitetsmyndighetene vil allikevel kreve det samme trykket på luftrensing, slik at antall nesten-ZEVer vil øke. 105.000 ULEVer (Ultra Low Emission Vehicles) i 2003 som øker til 420.000 i 2006.
Ser man lenger inn i fremtiden vil det årlige salgsmålet for rene ZEVer fra de seks store, komme opp på 15.000 i 2012, men innen den tid kan jo reglene igjen ha blitt modifisert.
På den ene siden kan man si at dette er et slag mot el-bil industrien som allikevel ikke får en skikkelig pull-hjelp. På den annen side kan man si at det var en seier for sunn fornuft. Selv om Ford, som tidligere har vært på GMs side, og brukt ganske sterke ord for å beskrive hvorfor målene er utopiske, denne gangen sa i høringen at de kunne møte de opprinnelige salgsmålene ved å gjøre en omhyggelig selektiv markedsføring av Th!nk til utvalgte markeder og spesielle flåter. Vi er skuffet over utviklingen av el-bil teknologien, men vi har ikke gitt opp å selge fornuftig prisede el-biler til de riktige kundene, sa Fords Sara Tatchio.
Egentlig er det ikke noe som er forandret, sa Gregory Dana, han jobber for lobby-institusjonen Alliansen av amerikansk bilprodusenter, etter møtet. Vi tror ikke det er et marked for disse bilene der ute – hvem ville kjøpe en bensindrevet bil med en ti-liters tank – så vi må fortsette å subsidiere dem.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no