-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Offensiv Toyota med ny rekord
De som bare er i forsvar skårer aldri mål. I høyden blir det selvmål. Skal man vinne må man angripe. Det later til at Toyota har fått igjen troen på aggressivitet.

Det har vært et par grusomme år for Toyota. Først kvalitetsproblemer og 12 millioner tilbakekallinger som ble blåst ut av alle dimensjoner, delvis fordi Toyota selv ikke forsto hvordan man skulle håndtere slike problemer.Dermed skiftet man omtrent hele ledelsen, yngre familiemedlemmer ble hentet inn som sjefer og alt var klart til å møte nye utfordringer, da de først fikk et kjempeproblem hjemme. Tsunami og atomreaktor i mars, og da snakker vi mye mer enn at bare en fabrikk eller to gikk i stå, vi snakker døde og personlige tragedier og en katastrofe av slike dimensjoner at det blir ganske smakløst når andre (LeasePlan) kaller det en ny Tsunami når de antyder dårligere enn vanlig tall for Toyota.Og så kom naturkatastrofene i Thailand i oktober, med egne fabrikker som måtte stenge, og underleverandører som ble sterkt skadelidende.Resultatet er at Toyota antakelig kommer ut av dette året med et salg på så vidt over 7 millioner biler. Både Volkswagen og GM vil sannsynligvis komme godt over dette antallet.Men legger Toyota seg ned for å pleie en brukket rygg? Å nei, siste børsdag før julefeiringen fortalte de til markedet at de regnet med at deres salg ville øke 20 prosent neste år, til nesten 8,5 millioner biler. Flere, faktisk, enn i rekordåret 2007 (8,43 mill).Og, føyde de til, i dette tallet hadde de verken tatt hensyn til Daihatsu- eller Hino-produksjonen, og hadde heller ikke regnet med fordelene som de nye lavemisjonsreglene i Japan ville by på. Med andre ord, optimismen var, om mulig, litt konservativ.Ironisk nok kom denne meldingen samtidig som Mooody’s nedgraderte utsiktene for Toyotas kreditt et hakk eller to, på grunn av den sterke yen’en og generelle økonomiske utsikter. Det skal bli spennende å se hvem markedet stoler mest på når børsene åpner igjen til uken.Men jeg har en følelse av at Toyota-ledelsen med dette har gitt mange en veldig god, og etterlengtet, julepresang. Og samtidig gitt de andre kandidatene til førsteplassen, GM og Volkswagen, litt å tenke på.