Toyota med nye motorer

Toyota er den siste av de store bilfabrikkene som dukker opp med noen nye småmotorer som de lover skal bli en kjempestor familie.

Publisert Sist oppdatert

Toyotas utviklings- og engineering-senter for motorer:

Det er to forskjellige motorer det dreier seg om denne gangen. En på 1,3 liter og en liten en-liter. Den siste er utviklet sammen med Daihatsu.

De sier at begge de nye motorene skal brukes i modeller som skal faceliftes om kort tid, og at de er en del av en hel motorfamilie som skal vokse til 15 forskjellige utgaver i løpet av dette og neste år.

Hva som skal skje med dem etterhånden som de kommer i andre utgaver aner jeg ikke, det eneste vi vet foreløpig er at begge har høye kompresjonsforhold, 13,5:1 for 1,3-literen og 11,5:1 for den lille.

Ingen av dem har turbo og ingen bruker direkte innsprøytning heller. Begge deler er ellers ganske vanlig, også på små motorer i dag.

Atkinson-syklus
Den største av de to bruker en såkalt Atkinson forbrennings-syklus som er en forbrenningsprosedyre for motorer som først og fremst brukes til hybrid-løsninger. I dag brukes Atkinson til å beskrive en ganske enkel løsning der innsugingsventilen holdes åpen lenger enn vanlig.

Det gjør ting med luftstrømmen i innsugningsmanifolden, og slutteffekten er vesentlig høyere dreiemoment enn i en vanlig bensinmotor.

Hvorfor James Atkinsons navn benyttes i denne sammenhengen er fullstendig ubegripelig. Han bygde en forbrenningsmotor der han fikset alle fire taktene i løpet av en eneste omdreining av veivakselen.

Motoren hans var ikke så mye bedre enn de andres, men med denne slapp han å betale patentavgifter til Nicolaus Otto – som bygde den «riktige» forbrenningsmotoren først.

Toyota-begrep
Det var Toyota som først brukte Atkinson-navnet på noe som slett ikke er Atkinson, men jeg har aldri fått noen forklaring på hvorfor de gjorde det og hva poenget er med å kalle det noe helt annet enn det det er.

Toyota sier foreløpig ikke noe om ytelse eller gir oss andre spesifikasjoner på disse motorene som utvilsomt kommer til å bli bygget i million-tall.

Det eneste de sier er at den største vil by på i hvert fall 10 prosent lavere forbruk i forhold til de motorene den skal erstatte, og at det ligger andre innovasjoner og venter på å bli benyttet av den nye motorfamilien.

De påstår også at 1,3-literen har en termisk effektivitet på 38 prosent, hvilket visstnok er rekord for en serieprodusert bilmotor.

Om den minste sier de ikke stort annet enn at den har 37 prosent effektivitet og at den, med forbedringer som skal innføres etter hvert, vil kunne by på så meget som 30 prosent forbedret økonomi.

Men når og i hva motorene skal komme er det ikke sagt noe om, og foreløpig er dette en ren japansk melding.

Powered by Labrador CMS