Rabbit kommer tilbake

Selv i Europa ble Rabbit et begrep. USA-navnet på Golf, den gang Golf var en suksess der borte. Nå skal navnet gjenoppstå.

Publisert Sist oppdatert

VW håper Rabbit-navnet vil sette fart på Golf-salget

”Volkswagen-kunder liker å ha et personlig forhold til bilene sine kan den amerikanske sjefen for VWs Brand Innovation, Kerri Martin fortelle, og fortsetter med å nevne tidligere kjelenavn på VW-produkter: The Thing, Beetle, Fox og, altså, Rabbit.

Derfor blir det ingen ny generasjon Golf på amerikanske kunder, derimot får de tilbake den Rabbiten de mistet i 1984 – 10 år etter at den dukket opp, og like før forfallet satte inn.

Det er åpenbart at Golf er noe de spiller i USA, ikke noe de kjører – Golf ble aldri noen suksess i Amerika. Og nå er de nede på nesten-norske nivåer: 15.690 i fjor – 36 prosent lavere enn året før. Fritt fall heter det.

Nå er det riktignok noen forhandlere som antyder at Golf-salget også har litt med det faktum å gjøre at den nye Golfen ikke har vært tilgjengelig for kundene før nå – to år etter at den debuterte i Europa. Også amerikanske kunder leser billitteratur.

Om det er nok å døpe den om for å friste alle de som har kjøpt seg noe annet i mellomtiden, skal bli spennende å se.

Powered by Labrador CMS