Sammen om elbiler

Volkswagen anser at elektrisk drevne biler i en eller annen form er en del av fremtiden. For å innhente nyttig kompetanse inngår de nå et samarbeid med Sanyo, en av verdens ledende batteriprodusenter.

Publisert Sist oppdatert

Golf TDI Hybrid trenger best mulig batteriteknologi når den skal realiseres

El i fremtiden

- Vår fokus fremover vil være på elbiler sammen biler med effektive forbrenningsmotorer, sier toppsjef i VW-gruppen, Martin Winterkorn, og fortsetter:

- Elektrifisering av drivlinjene er veien forover. Dette inkluderer regenerering av energi, men uten kraftige lagringssystemer og biler som innfrir kravene til forbrukerne, er det hele nytteløst. Derfor er dette samarbeidet svært viktig for oss.

ALLEREDE FOR HALVANNET ÅR SIDEN AVSLØRTE VI VW's ELBIL-PLANER

Dagens elbiler har det til felles at de har begrenset rekkevidde og hastighet sammenlignet med konvensjonelle biler. Dette gjør det viktig å utvikle nye akkumulatorer med ønsket kapasitet, størrelse og vekt til en pris som gjør dem anvendelige i fremtidens biler.

LES OM DAIMLERS GJENNOMBRUDD HER

Snart på banen

Litium-ion-teknologi brukes med suksess i moderne elektronikk og bærbare computere, og partene mener den samme teknologien kan tilpasses for bruk i biler.

Volkswagen viste i Genève sin Golf TDI Hybrid Concept. Denne kombinerer en moderne common rail dieselmotor med elektrisk motor og 7-trinns DSG gearkasse for å konstruere en fullverdig bil med svært gunstig forbruk. Bilen kan kombinere de to motorene for maksimale ytelser, eller den kan kjøre på bare diesel eller bare strøm.

LES MER OM GOLF TDI HYBRID HER

Audi har på sin side vist Metroproject Quattro – en kompakt elbil med rekkevidde på 100 km, med størrelse og utseende som hinter om en fremtidig A1.

HER KAN DU LESE MER OM METROPROJECT QUATTRO

VW og Sanyo håper at de første fruktene av samarbeidet kan kommersialiseres i 2010.

Powered by Labrador CMS