-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Sikrere uten sjåfør
Et paradoks for oss som liker å kjøre bil: Stadig flere bilprodusenter utvikler teknologi som skal gjøre sjåføren overflødig. Volkswagen er klar med nye systemer om et år eller to.
Gjennom de senere årene har vi både sett og kjørt ulike prototyper av førerstøttesystemer – også systemer som sørger for at bilen er helt selvgående, uten behov for at noen holder i rattet.
Ikke slik å forstå at systemene er på plass i produksjonsklare bilmodeller ennå, men flere har signalisert at de kommer i løpet av ett til to år.
I praksis har det vist seg at det har tatt lengre tid enn forespeilet å få satt slike systemer «i jobb» i det virkelige liv.
Det kreves rett og slett både omfattende internasjonale lovreguleringer og bedre utbygd infrastruktur før sjåførens vanlige oppgaver kan overtas av automatikk.
Bedre sikkerhet
Prof. Dr. Stefan Gies, som er ansvarlig for chassisutvikling hos Volkswagen, sier til BilNorge.no at målsetningen ved utvikling av førerstøttesystemer er at de skal være lette å bruke, bidra til bedre komfort, og ikke minst bidra til bedre sikkerhet.
Han legger til at systemene samtidig må ligge innen oppnåelige økonomiske rammer, og her kommer moduloppbygging inn i bildet for å holde kostnadene nede.
Dirk Isgen, sjef for konseptutvikling, peker på at en annen «drivkraft» for å utvikle førerstøttesystemer, er behovet for å senke drivstofforbruket.
Volkswagen innviet biljournalister fra Europa, Asia og USA i sitt utviklingsarbeid da de nylig inviterte til sin testbane i tilknytning til utviklingsavdelingen i Wolfsburg.
Se og røre
Etter å ha levert fra oss kamera og mobiltelefon samt undertegnet en sikkerhetserklæring, fikk vi demonstrert de kommende systemene. Ja, ikke bare demonstrert, vi fikk også prøvekjøre biler som var utstyrt med prototyp-utgaver av systemene.
- Automatisk og fjernstyrt parkering, er basert på GPS-posisjonering og betjenes via smart-telefon.
- Bil-til-bil-kommunikasjon. Systemer har vært under utprøving av ulike bilprodusenter gjennom mange år, men har nå blitt mer realistisk gjennom Car 2 Car Communication, et internasjonalt konsortium hvor et dusin bilprodusenter deltar. Det sier seg selv at slike sikkerhetssystemer, som for eksempel kan varsle om veiarbeid rundt neste sving eller ambulanse som kommer bakfra, blir mer effektive jo flere biler som er utstyrt med slik kommunikasjon.
- Fotgjengersikkerhet er en utfordring. Et slikt system skal først oppdage fotgjengeren, så iverksette handling og bremse bilen til full stopp – alt i løpet av sekunder.
- Trailer assistant: Er et system som overtar manøvreringen under rygging med tilhenger. Akkurat dette systemet ble vi ikke imponert over, det virker som det langt fra er modent for å settes ut i praksis ennå.
- «Syn rundt hjørner» er et system som er basert på fire kameraer med 190-graders vidvinkellinse. Systemet ble tatt i bruk i Touareg i 2010, men er nå videreutviklet med bedre oppløsning, høyere hastighet og flere funksjoner.
I nær fremtid
En del av dette har vi allerede sett hos andre bilprodusenter, blant andre BMW og Volvo. For eksempel er det et fellestrekk hos både Volkswagen og Volvo at de kombinerer bruk av radar og kamera i flere av sine nye førerstøttesystemer.
Det vil neppe komme som noen bombe på noen at vi om et år eller to vil se noen av disse systemene i eksisterende Volkswagen-modeller, og senere – i 2016 – også i den kommende mini-SUV Taigun.
Sistnevnte er basert på Up, og er et eksempel på bilmodeller som er utviklet for å spare drivstoff. Taigun har en egenvekt på 985 kg og er 3,86 meter lang.