Går mye bedre for Volvo

Etter å ha vokst 10,3 prosent til 298.244 biler i årets første sju måneder, rykker Volvo stadig nærmere målet om å selge 800.000 biler årlig i 2020.

Publisert Sist oppdatert

Volvo går så det suser og har ved utgangen av juli lagt bak seg fjorten måneder på rad med salgsvekst.

Fortsatt gjør XC60 det volummessig best på verdensbasis, men nye XC90 kommer raskt bakfra, ikke minst takket være betydelig interesse for ladehybriden T8. Samtidig som salget av aldrende XC60 gikk tilbake med 5,0 prosent, økte XC90 med 360 prosent.

Og det før Volvos antatt sterkeske kort, V90, er ute på veien.

Volvos hårete mål om å doble volumet fra 2013 til 2020 innbefatter å selge 200.000 biler i Kina og 100.000 i Nord-Amerika. Volvo følger den generelle salgsveksten i Kina, men heller ikke mer.

I USA, derimot, økte Volvo med hele 29,2 prosent. De økte med 9,3 prosent hjemme i Sverige og 8,8 prosent i resten av Europa.

Volvo V40/V40 Cross Country er for tiden Volvos tredje mest kjøpte bilmodell.

I likhet med Sverige er V70 Volvos bestselger i Norge, men når august oppsummeres har XC90 kjørt forbi. To tredeler av XC90 som ble levert til kunde i slutten av juli var ladbare T8 med en gjennomsnittspris rundt millionen.

Powered by Labrador CMS