-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Nå viser Volvo krefter
Da vi var hos Volvo tidligere i år og så på det de kalte sin største modelloffensiv noen gang, fikk vi også antydninger om det nye motorprogrammet. Nå har Volvo sluppet flere data.
Det var Peter Martens, sjef for forsøk og utvikling, som viste et kjapt bilde av den nye motorfamilien som vi skulle få «oppleve senere i år».
Budskapet var: «slutt å telle sylindre eller kubikk, det er uinteressant» og der han snakket om en familie modulfirere «fra 140 til 280 + hk – stay tuned on the +» kilte han nysgjerrigheten vår med.
LES OGSÅ: Volvo fornyer 75 %
Bare firere
Plussen er allerede på plass. Blant de tre motorene som er presentert i første omgang finner vi en T6 på 306 hk. Den andre bensinmotoren heter T5 og er på 245 hester mens den nye dieselen er på 181 hk.
Som man kanskje forstår forteller ikke 6- eller 5-tallet noe om antall sylindre, for Volvo holder hva de lovet – her er alle firere.
Selv om åttetallet blandes inn to ganger i det nye drivlinjeprogrammet: «Her vil vi snakke krefter i V8-territoriet» sa Derek Crabb, sjef for Powertrain Engineering til amerikansk presse. Og blant spesifikasjonene finner vi også en 8-trinns automatkasse. Men, som sagt, sylindertallet er fire – i rekke.
VEA til Drive-E
Da jeg møtte dette programmet forrige gang het det VEA, Volvo Engine Architecture. Nå heter de av en eller annen grunn Drive-E, uten at det er åpenbart hva E’en betyr og hvorfor.
Det kan kanskje være Effektiv, for det er den nye familien. Alle har selvfølgelig elementer som start stopp og en smule regenerering når man bruker motoren som brems, men viktigere – og ikke fullt så synlig – er en omfattende innsats for å minske innvendig friksjon, for eksempel.
Man har åpenbart jobbet veldig mye med lette konstruksjoner også – det fortelles at de nye motorene er femti kilo lettere – enn et-eller-annet. Dessverre sier de ikke hva det sammenlignes med, men 50 kg lettere enn motorer med sammenlignbar effekt for eksempel – det ville vært imponerende.
Lite håndfast
Nå skal ikke Volvo beskyldes for å gå i detaljer i denne første pressemeldingen, «mindre og lettere» enn dagens motorer får holde.
Ikke finnes det noe hk/dreiemomentdiagram heller, så det er umulig å si i hvor stor grad motorene er «på kammen» eller i hvor stor grad kompressoren hjelper i bunnen og turboen i toppen, på T6 motoren, men jeg kan i hvert fall viderebringe at trykket i innsprøytningen på dieselen er økt til «utrolige 2500 bar» - uten at jeg egentlig vet hvor disse barene er målt.
Jeg kan imidlertid fortelle at dieselmotoren har sitt eget navn – der snakker de om i-Art-teknologi.
Og hadde jeg holdt meg til den norske pressemeldingen kunne jeg ikke en gang sagt noe om dreiemomentet, men takket være amerikanerne kan jeg også formidle 400 Nm for T6 og 350 for T5 – ikke dårlig for to-litere, men hva vi snakker om av turtall har jeg null peiling på.
Derimot vet jeg at de bygges i Skövde.
Erfaren guru
Jeg har en følelse av at Derek Crabb hadde gitt en mer presis innføring i disse nye juvelene. Han har bakgrunn blant annet fra Rolls Royce / Bentley og Rover med alle Mini-prosjektene før BMW overtok.
Midt på åtti-tallet var han hos Lotus da de jobbet med 93T og den mest hysteriske Renault Formel 1-motoren som noensinne har brølt.
Med sin erfaring fra den gang de presset mer enn 900 ganske pålitelige hester ut av en 1,5-liters racermotor sier han:
- Ytelsen man får fra en motor har ingenting med størrelsen å gjøre, men snarere mengden luft som går gjennom motoren. Man kan også gjøre motoren mer effektiv ved å gjøre den mindre.
- Så om du kan presse mer luft gjennom en mindre motor, får du kombinasjonen av høy ytelse og bedre effektivitet, sier han og fortsetter:
- Våre nye Drive-E-motorer har faktisk allerede blitt testet på konkurransebaner. Motoren vi brukte i WTCC 2011 var en Drive-E-prototype, og i den siste konkurransen satte vi ny banerekord.
Det er litt trist at man overlater siste fase av motorutvikling til PR-folk. Jeg er ganske overbevist om at disse første medlemmene av Volvos nye motorfamilie – som det er investert godt over 60 millioner norske kroner i – hadde fortjent bedre enn disse første overfladiske beskrivelsene.
En liten trøst er det imidlertid at når det skrytes av egenskapene, er det ikke bare høy ytelse, forbedret drivstofføkonomi og betydelig lavere utslipp det fortelles om, men heldigvis også «en kraftfull lydkarakter».