-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
100 merker i Kina
Tenkte Mao på kinesisk bilindustri da han snakket om å la tusen blomster blomstre? Man kunne kanskje tro det – den kinesiske bilindustrien er fargerik og omfattende og forholdsvis blomstrende. Her skal du lister på nesten 100 merker og nesten 600 modeller som ble solgt i Kina i fjor.

Hvis du sjekker kilden vil du komme på at det med tusen blomster er et misbrukt Mao-sitat.
Det riktige er: «La hundre blomster blomstre og hundre tankeretninger strides. Det er retningslinjen for fremmingen av kunstens og vitenskapens framsteg og en blomstrende sosialistisk kultur i landet vårt».
Selvfølgelig var det ikke biler han tenkte på, men det kunne det også ha vært. For i den industrien skal jeg si det yngler – og produktene spriker i mange forskjellige retninger.
I fjor ble det nemlig solgt nesten 600 modeller fra nesten 100 forskjellige produsenter i Kina.
Det kan i hvert fall kalles blomstrende.
Det vil si – noen ser tendenser til at det visner litt. I hvert fall ble fjoråret avsluttet med den 18. måneden på rad med nedgang. En liten trøst var at nedgangen i desember så ut til å ha bremset opp (- 0,9 %) og at den tosifrede nedgangen begrenset seg til første halvår.
21,07 millioner biler er mange, uansett, selv om det altså er nesten 10 % under 2018-tallet og nesten 25 % under toppåret 2017.
SUV-er og crossovere ble truffet minst, de hadde 43,6 % av markedet. Sedaner har fremdeles majoriteten, 47,9 %, men med nedgang.
De såkalte New Energy-bilene økte voldsomt første halvår – opp 57 %, men raste så markant de siste seks månedene slik at på årsbasis endte de 4 % ned. Plug-in-hybrider endte 15 % ned, på 232.000 mens de batterielektriske dalte med 1,2 % til nesten 972.000
Flinke folk i noe som heter Carsalesbase har klart å telle opp det hele for oss.
Når det gjelder merker vil du se at teten består av fem som alle er over millionen. Volkswagen selger mer enn nummer to og tre, Toyota og Honda, til sammen, og Toyota greide å trykke Geely ned fra tredjeplassen.
Den nesten gruppen, den fra en mill. til 100.000, består av ca. 30 merker – og så har vi hele seksti som representerer resten. Borgward, for eksempel, eller Qoros, eller Fiat. Med 23 biler!
Blant modellene er det selvfølgelig enda tynnere. Og et skikkelig ukjent farvann for de fleste av oss. På de fem mest solgte modellene er det vel bare ett navn du egentlig kjenner – på femteplassen.
Akkurat den listen ser slik ut: Lavida, Sylphy, H6, Hongguang og Corolla. Og Volkswagen er så dominerende at de har fire modeller på ti-på-topp listen.
Her skal du få de komplette listene – det kan godt være du finner på noe morsomt å bruke dem til. En torsdags-quiz for eksempel.
Kilde: Carsalesbase