-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
16 år og 3 hjul
I Tyskland kan 16-åringer nå kjøre en Polo. Dersom de fjerner det ene bakhjulet.
Det er en bilforhandler litt sør-vest for München som utnytter en tysk lovendring for alt den er verdt.
Tre hjul og ikke mer enn 15 kW er plutselig blitt en tricycle og kan føres av 16-åringer.
Wenzel Ellenrieder heter bilforhandleren som spesialiserer seg på VW, Seat og Skoda-produkter – forholdsvis uoffisielt – og som er offisiell Piaggio-forhandler.
Piaggio er jo egentlig Vespa, men det finnes også vare-Vespaer. Muligens er det de som har inspirert ham til å bygge sin Ellenator, enda en tre-hjuling, men litt mer voksen enn Piaggio-utgaven.
Dessuten har italieneren ett hjul foran – det har ikke tyskeren.
Fritt valg
Den bilen han altså kaller Ellenator er en Polo, eller en Ibiza eller en Fabia, ikke mer enn fire år gammel. Han bygger om motoren slik at ytelsen er nede på 15 kW (20 hk), og – enda viktigere – han gjør drastiske inngrep i hekken.
Hel bakstillingen fjernes, og erstattes med et sett tvillinghjul som sitter så tett at juristene i departementet betrakter dem som ett hjul.
Dermed kan sekstenåringen kjøre rundt i noe forholdsvis trygt og lukket i inntil 90 km/t, og frakte inntil 300 kg last. Han kan med andre ord bli sitt eget pizzabud-firma utenom skoletid.
Finner du en litt sliten bil av passende modell, vil et gjennomsnitt konfirmasjonspresangbord holde til anskaffelsen. Ellenrieder skal ha 5.000 euro for den komplette ombyggingen – og gir deg sågar 5 års garanti på det arbeidet han har gjort.