55.000 A-Klasser skal inn

Daimlerchrysler forteller at de har trøbbel med noen bremsesylindre. Derfor tilbakekalles 55.000 A-Klasser.

Publisert
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

Det er biler produsert mellom september i fjor og januar i år som har vært utsatt for en ladning bemsesylindre med dårlig gummi. Fabrikken sier at leverandøren har endret blandingen på gummiblandingen til en tetningsmansjett uten å fortelle det til bilprodusenten. Og ganske kjapt fant Stuttgart ut at i temperaturer på under null ville man kunne risikere at bremsene ramlet ut, i hvert fall på et hjulsett. Årsaken var at gummien kunne bli litt porøs og da vil det ta tid å bygge opp trykket i hovedsylinderen hvis man ikke pumpebremset – og hvem gjør det i dag?

At det ble oppdaget såpass kvikt skyldes åpenbart tilbakemeldinger fra eiere på kalde januardager. Daimlerchrysler forteller at det er bare biler produsert i Rastatt som er berørt av denne kampanjen, og at av de totalt 55.000 bilene er omtrent halvparten eksportert.

Eierne vil begynne å få meldinger i posten mandag, bilen må inn til verksted, selve endringsarbeidet vil ta ca. 2 timer, og de samlede utgiftene på ca. 10 millioner euro er det fabrikkene som står for.

Stakkars Daimlerchrysler må nå presisere og forklare at dette problemet er et engangstilfelle og at det i hvert fall ikke har noe med det opprinnelige kan-velte problemet å gjøre.

Powered by Labrador CMS