-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
60.000 kroners bilen kommer
Det var Citroën som la listen der med den nye Ami. Bybil til 60.000 kroner. Kineserne har vært der en stund. Kanskje blir det en trend?
Hvis du nøyer deg med noe som i første omgang virker litt primitivt, men som allikevel hjelper deg til å få gjort det du skal gjøre, er det kanskje ikke umulig å tenke seg en Citroën Ami eller en Wuling Mini.
Denne siste er faktisk en fire-seter på 194 cm akselavstand – med tilsvarende mangel på fjæringskomfort, regner jeg med.
Kineserne har andre bilklasser enn det vi har, og hvis vi virkelig skal komme ned på Ami-nivå må bilene konstrueres etter reglene som gjelder for Quadricycler.
Det betyr blant annet at du ikke behøver hive dem i en vegg – noe som betyr at du kan bygge dem lette og som i sin tur betyr at du kan greie deg med liten motor og små dimensjoner – og tilsvarende lav vekt.
Nå har jeg min tvil om at denne nye Wuling Mini vil kunne registreres som Twizy-type bil i Europa, og hvis den må inn som ordentlig bil er den garantert ulovlig.
Men poenget er at fabrikkene i stadig større grad begynner å bygge nedover, og hvis du kan klare deg med litt mindre plass, litt mindre komfort, 82 km/t i toppfart og nesten ikke noen hestekrefter, da er vi på 60.000 kroners bilen.
Wuling har bygget lavpris-minibiler før, de. Sammen med GM hadde de en minivan som het Sunshine som ble solgt for noe som tilsvarte 5.000 dollar. Mer enn en halv million slike ble solgt i løpet av et år.
Den hadde bensinmotor, denne nye Minien er batteridrevet, har en motor på 27 hk og, avhengig av batteripakke, en rekkevidde på 120 eller 170 km.
Utvendige mål er 2917 x 1493 x 1621 mm og prisen vil starte på 29.800 yuan – det tilsvarer rett under 40.000 kroner.
Litt interessant er det at GM samler mye lærdom fra denne øvelsen. Wuling kommer fra SAIC – en av de største bilprodusentene der borte, og er et resultat av et felles selskap de har med GM.