Wuling Mini EV
Wuling Mini EV

60.000 kroners bilen kommer

Det var Citroën som la listen der med den nye Ami. Bybil til 60.000 kroner. Kineserne har vært der en stund. Kanskje blir det en trend?

Publisert Sist oppdatert

Hvis du nøyer deg med noe som i første omgang virker litt primitivt, men som allikevel hjelper deg til å få gjort det du skal gjøre, er det kanskje ikke umulig å tenke seg en Citroën Ami eller en Wuling Mini.

Denne siste er faktisk en fire-seter på 194 cm akselavstand – med tilsvarende mangel på fjæringskomfort, regner jeg med.

Kineserne har andre bilklasser enn det vi har, og hvis vi virkelig skal komme ned på Ami-nivå må bilene konstrueres etter reglene som gjelder for Quadricycler.

Det betyr blant annet at du ikke behøver hive dem i en vegg – noe som betyr at du kan bygge dem lette og som i sin tur betyr at du kan greie deg med liten motor og små dimensjoner – og tilsvarende lav vekt.

Nå har jeg min tvil om at denne nye Wuling Mini vil kunne registreres som Twizy-type bil i Europa, og hvis den må inn som ordentlig bil er den garantert ulovlig.

Men poenget er at fabrikkene i stadig større grad begynner å bygge nedover, og hvis du kan klare deg med litt mindre plass, litt mindre komfort, 82 km/t i toppfart og nesten ikke noen hestekrefter, da er vi på 60.000 kroners bilen.

Wuling har bygget lavpris-minibiler før, de. Sammen med GM hadde de en minivan som het Sunshine som ble solgt for noe som tilsvarte 5.000 dollar. Mer enn en halv million slike ble solgt i løpet av et år.

Den hadde bensinmotor, denne nye Minien er batteridrevet, har en motor på 27 hk og, avhengig av batteripakke, en rekkevidde på 120 eller 170 km.

Utvendige mål er 2917 x 1493 x 1621 mm og prisen vil starte på 29.800 yuan – det tilsvarer rett under 40.000 kroner.

Litt interessant er det at GM samler mye lærdom fra denne øvelsen. Wuling kommer fra SAIC – en av de største bilprodusentene der borte, og er et resultat av et felles selskap de har med GM.

Powered by Labrador CMS