-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Android/Apple: nesten dødt løp
Sist jeg var inne og summerte, hadde Apples CarPlay 29 bilmerkelogoer på sin hjemmeside, mens Googles Android Auto måtte nøye seg med 28. Nesten uavgjort.

Vi snakker om blodferske plattformer der formålet er en sømløs integrasjon med smarttelefon og bil. Siden vi (i hovedsak) har to mobilsystemer, er det forsåvidt ganske naturlig at vi også har to bilrelaterte plattformer.
Og – slapp av – akkurat som mobiltelefonene, skal de to forskjellige om bord-i-bilen-systemene også klare å kommunisere.
Apples CarPlay ble lansert på Genèveutstillingen i mars, med deltakere som Ferrari og Volvo. Googles system fikk en mye lavprofilere lansering i juni i år, men på den annen side: det var på en måte bare å formalisere Open Automotive Alliance, presentert første gang i januar i år.
I OAA finner vi de fire stiftelsesmedlemmene fra bilindustrien: Audi, GM, Honda og Hyundai, og de to fra IT-siden: Google og Nvida. Nå har de med ytterligere 24 bilprodusenter pluss 14 flere fra IT-bransjen – navn som Alpine, Clarion, Delphi Automotive, Fujitsu Ten, Panasonic og Pioneer.
En lang rekke tungvektere
Som vanlig foretrekker Apple å holde seg mer for seg selv, foreløpig er det bare Alpine Electronics og Pioneer som har meldt sin interesse for å bygge ut infotainment-systemer på den plattformen.
Men hvis vi ser på bilprodusentene igjen så er det ganske mange som har foretrukket å legge eggene sine i to kurver. Audi, Volvo, Ford, Opel og Fiat jobber med begge. Mercedes og BMW er blant dem som fremdeles bare befinner seg i Apple-leiren sammen med Toyota – mens Volkswagen, Seat og Skoda hører til Android.
Luksusbilene byr også på nesten uavgjort: Ferrari og Jaguar eksklusivt hos Apple, Maserati og Bentley hos Googles system.
Jeg har fremdeles ikke levd med noen av systemene, så jeg kan ikke fortelle om det er noen forskjell – eller hva de egentlig gjør som er så fantastisk. Begge er jo utviklet med akkurat det samme for øyet – å bringe alle smartfonens aktiviteter og egenskaper inn i bilen.
De skal gi deg bedre kontroll over GPS kart og Navigasjon (Talemelding: «Det er 20 minutter før du er på stranda. Husk å kjøpe solkrem, det er 30 grader og ikke en sky i dag»), musikktjeneste, SMS, websøk, stemmekontroll eller knapper eller berøringsskjermer, masse muligheter for diktering eller høytlesing, men selvfølgelig må de tjenestene man benytter seg av være kompatible med den plattformen man jobber på.
På sikt ser man for seg utvidede tjenester slik Toyota sammen med SAP og betalingstjenesten VeriPhone jobber med akkurat nå.
Gjennom bilen får du beskjed om at nå må du snart fylle, og du får beskjed om hvor det finnes stasjoner – gjerne valgt ut fra din egen personlige «foretrekker»-liste. Navigasjonen leder deg frem, den husker selvfølgelig hvilken side av bilen tanklokket sitter. Du fyller og avslutter hele handelen med berøringsskjermen om bord i bilen. Den sørger også for at du skal få de bonuspoengene, eller den gratis kaffekoppen, du har «krav» på.
Sømløst
Men egentlig ikke rakett-teknologi, forstår jeg når jeg forteller mine tenåringsvenner om høyteknologiske gjennombrudd som dette og opplever at de ser tomt på meg og sier «At det var? Og hva så’a…?» og fortsetter å lese den boken eller avisen jeg avbrøt dem med.