-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Android/Apple: nesten dødt løp
Sist jeg var inne og summerte, hadde Apples CarPlay 29 bilmerkelogoer på sin hjemmeside, mens Googles Android Auto måtte nøye seg med 28. Nesten uavgjort.
Vi snakker om blodferske plattformer der formålet er en sømløs integrasjon med smarttelefon og bil. Siden vi (i hovedsak) har to mobilsystemer, er det forsåvidt ganske naturlig at vi også har to bilrelaterte plattformer.
Og – slapp av – akkurat som mobiltelefonene, skal de to forskjellige om bord-i-bilen-systemene også klare å kommunisere.
Apples CarPlay ble lansert på Genèveutstillingen i mars, med deltakere som Ferrari og Volvo. Googles system fikk en mye lavprofilere lansering i juni i år, men på den annen side: det var på en måte bare å formalisere Open Automotive Alliance, presentert første gang i januar i år.
I OAA finner vi de fire stiftelsesmedlemmene fra bilindustrien: Audi, GM, Honda og Hyundai, og de to fra IT-siden: Google og Nvida. Nå har de med ytterligere 24 bilprodusenter pluss 14 flere fra IT-bransjen – navn som Alpine, Clarion, Delphi Automotive, Fujitsu Ten, Panasonic og Pioneer.
En lang rekke tungvektere
Som vanlig foretrekker Apple å holde seg mer for seg selv, foreløpig er det bare Alpine Electronics og Pioneer som har meldt sin interesse for å bygge ut infotainment-systemer på den plattformen.
Men hvis vi ser på bilprodusentene igjen så er det ganske mange som har foretrukket å legge eggene sine i to kurver. Audi, Volvo, Ford, Opel og Fiat jobber med begge. Mercedes og BMW er blant dem som fremdeles bare befinner seg i Apple-leiren sammen med Toyota – mens Volkswagen, Seat og Skoda hører til Android.
Luksusbilene byr også på nesten uavgjort: Ferrari og Jaguar eksklusivt hos Apple, Maserati og Bentley hos Googles system.
Jeg har fremdeles ikke levd med noen av systemene, så jeg kan ikke fortelle om det er noen forskjell – eller hva de egentlig gjør som er så fantastisk. Begge er jo utviklet med akkurat det samme for øyet – å bringe alle smartfonens aktiviteter og egenskaper inn i bilen.
De skal gi deg bedre kontroll over GPS kart og Navigasjon (Talemelding: «Det er 20 minutter før du er på stranda. Husk å kjøpe solkrem, det er 30 grader og ikke en sky i dag»), musikktjeneste, SMS, websøk, stemmekontroll eller knapper eller berøringsskjermer, masse muligheter for diktering eller høytlesing, men selvfølgelig må de tjenestene man benytter seg av være kompatible med den plattformen man jobber på.
På sikt ser man for seg utvidede tjenester slik Toyota sammen med SAP og betalingstjenesten VeriPhone jobber med akkurat nå.
Gjennom bilen får du beskjed om at nå må du snart fylle, og du får beskjed om hvor det finnes stasjoner – gjerne valgt ut fra din egen personlige «foretrekker»-liste. Navigasjonen leder deg frem, den husker selvfølgelig hvilken side av bilen tanklokket sitter. Du fyller og avslutter hele handelen med berøringsskjermen om bord i bilen. Den sørger også for at du skal få de bonuspoengene, eller den gratis kaffekoppen, du har «krav» på.
Sømløst
Men egentlig ikke rakett-teknologi, forstår jeg når jeg forteller mine tenåringsvenner om høyteknologiske gjennombrudd som dette og opplever at de ser tomt på meg og sier «At det var? Og hva så’a…?» og fortsetter å lese den boken eller avisen jeg avbrøt dem med.