-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Årets last i 25 år
I kampen om å bringe dere et solid utvalg Årets et-eller-annet har vi dessverre oversett både Årets Lastebil og årets Buss. Det skal vi rette på nå, og samtidig minnes at Årets Lastebil-tittel er 25 år gammel – jeg husker godt da vår publikasjon YrkesBil avslo å bli med på sånt tøv.

Og så får vi presentere årets buss da, før vi går over på selve jubilanten. Det ble Mercedes-Benz Cito, som vant takket være sin kompakte hekk-under-gulvet motor. For at det ikke skal bli så stor forvirring i denne klassen som det har vært tidligere, velger man nå Årets Bybuss annet hver år, og Årets Reisebuss de andre annethvert årene. Dette var altså Årets Bybuss. Neste år er det Coach of the Year som er på plass igjen.
Så var det lastebiler da. På bilutstillingen i Brüssel, som åpner omtrent nå, skal utmerkelsen overrekkes MAN, som får applausen for sin nye tunge TG-A linje. 114 stemmer var overlegent, nestemann, Renault Midlum, fikk 44 stemmer mens Volvo FL og Scania R164 måtte nøye seg med stemmer på 20-tallet. Ironisk nok fikk ERF ECX bare 2 stemmer, dette er den engelske søstermodellen til TG-A.
Dette lastebilstyret startet i kretsen rundt Pat Kennett og bladet TRUCK (et søsterblad til CAR, og derfor tett knyttet mot bladene våre, BIL og YrkesBil). I det øyeblikk vi lanserte YrkesBil ville Pat ha oss med, det var på nytt en stor glede å fortelle hvorfor vi ikke var særlig interessert i å jobbe i denne type av selskapsliv. Men på tross av vår manglende entusiasme så har Truck of the Year levd i 25 år nå. Det første året, i 1977, var det riktignok ganske nasjonalt, med Seddon Atkinson 200 som TOTY, men deretter ble det svært så internasjonalt.
Etter 1977-utmerkelsen er tittelbærerne følgende:
- 1978: MAN 19.280 FLS
- 1979: Volvo F7
- 1980: MAN 19.321
- 1981: Leyland T45
- 1982: Ford Cargo 813
- 1983: Renault G260/290
- 1984: Volvo F10
- 1985: Mercedes-Benz LN2
- 1986: Volvo FL6/7/10
- 1987: MAN F90
- 1988: DAF 95
- 1989: Scania T143 6x2
- 1990: Mercedes-Benz SK
- 1991: Renault AE Magnum
- 1992: Iveco EuroCargo 120
- 1993: Iveco EuroTech 440
- 1994: Volvo FH 12 og 16
- 1995: MAN F2000
- 1996: Scania R124-400
- 1997: Mercedes-Benz Actros
- 1998: DAF 95 XF
- 1999: Mercedes-Benz Atego
- 2000: Volvo FH 12
- 2001: MAN TG-A
Og hva finner vi da. Jo, for eksempel at Volvo og MAN igjen deler førsteplassen med 5 TOTY hver. Men vi ser også at fabrikker som bygger bra biler, for eksempel Scania, bare har 2 pokaler, så også her gjelder det å være omhyggelig med hvilket år bilen lanseres, dersom man tar sånt som dette alvorlig. Og det er det nok så mange som gjør, at det er temmelig sikkert at denne historien vil fortsette.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no