-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Audi er museums-moden
Colin Chapman ville aldri samle på noen av sine gamle Lotuser. Museums-biler var for oldinger som bare så seg tilbake. Enzo Ferrari trodde alle racerbilene ble hogd opp i bakgården – men noen ble nok allikevel smuglet ut og omfattes i dag av tåredryppende sentimentalitet og åpne lommebøker. Nå er det Audis tur. I dag åpner de sitt museum.
Mobile-navnet kommer vel fordi det er så meget som beveger seg der. Allerede ved museums-inngangen møter du 14 prototyper i stadig sirkulasjon på en stor paternosterheis. Museet er sentrum i Audi Forum, som også inneholder masse service-innretninger for besøkende, sentrum for fabrikksbesøkende og hente-sentrum for de som vil ha sin nye Audi utlevert ved kilden (59.000 av dem i år).
Inne i museet finner du 50 biler og 30 motorsykler fra Audi, NSU, Auto Union og Wanderer. Blant høydepunktene er de praktfulle reproduksjonene av de Porsche-konstruerte Grand Prix-bilene som med slik fremgang konkurrerte mot Mercedes Sølvpiler før krigen. Engelske spesialister har bygget dem opp, motorer og alt, fullstendig på nytt.
Spesielt gledelig for en del fanatikere er det at det er nesten ikke spor etter det siste Auto Unionmerket, Horch, her. Mannen som grunnla Audi, bygget også en bil under eget navn, og da Auto Union (førkrigsTysklands General Motors) ble stiftet kom, ironisk nok, begge Horchs merker under denne paraplyen. Men: altså nesten ikke noe Horch i Ingolstadt!
Grunnen er at sist tirsdag ble Audi og byen Zwickau enige om å danne et felles selskap, August Horch Museum Zwickau AG. Tomten skal overføres til museumsfirmaet den 1. januar neste år, så skal man begynne restaureringen av gamle fabrikkbygninger og også av August Horchs villa. Audi har skutt inn 13 millioner DM i selskapet foreløpig. Allerede eksisterer det gamle biler og en omfattende dokumentasjons-samling der, nå skal det hele få like flotte rammer som Ingolstadt-anlegget.
Japanske og koreanske biler kan kanskje overta store deler av markedet, men røtter, som de gamle europeiske merkene, vil de aldri klare å gro. Det har ikke bare med alder å gjøre, det dreier seg om kultur. Man regner med at 100.000 besøkende skal få inn litt Audi-kultur på deres nye museum neste år.
Les også: Merkenavn og merkeemblemer: Audi
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no