Audi er museums-moden

Colin Chapman ville aldri samle på noen av sine gamle Lotuser. Museums-biler var for oldinger som bare så seg tilbake. Enzo Ferrari trodde alle racerbilene ble hogd opp i bakgården – men noen ble nok allikevel smuglet ut og omfattes i dag av tåredryppende sentimentalitet og åpne lommebøker. Nå er det Audis tur. I dag åpner de sitt museum.

Publisert

Mobile-navnet kommer vel fordi det er så meget som beveger seg der. Allerede ved museums-inngangen møter du 14 prototyper i stadig sirkulasjon på en stor paternosterheis. Museet er sentrum i Audi Forum, som også inneholder masse service-innretninger for besøkende, sentrum for fabrikksbesøkende og hente-sentrum for de som vil ha sin nye Audi utlevert ved kilden (59.000 av dem i år).

Inne i museet finner du 50 biler og 30 motorsykler fra Audi, NSU, Auto Union og Wanderer. Blant høydepunktene er de praktfulle reproduksjonene av de Porsche-konstruerte Grand Prix-bilene som med slik fremgang konkurrerte mot Mercedes’ Sølvpiler før krigen. Engelske spesialister har bygget dem opp, motorer og alt, fullstendig på nytt.

Spesielt gledelig for en del fanatikere er det at det er nesten ikke spor etter det siste Auto Unionmerket, Horch, her. Mannen som grunnla Audi, bygget også en bil under eget navn, og da Auto Union (førkrigsTysklands General Motors) ble stiftet kom, ironisk nok, begge Horchs merker under denne paraplyen. Men: altså nesten ikke noe Horch i Ingolstadt!

Grunnen er at sist tirsdag ble Audi og byen Zwickau enige om å danne et felles selskap, ”August Horch Museum Zwickau AG”. Tomten skal overføres til museumsfirmaet den 1. januar neste år, så skal man begynne restaureringen av gamle fabrikkbygninger og også av August Horchs villa. Audi har skutt inn 13 millioner DM i selskapet foreløpig. Allerede eksisterer det gamle biler og en omfattende dokumentasjons-samling der, nå skal det hele få like flotte rammer som Ingolstadt-anlegget.

Japanske og koreanske biler kan kanskje overta store deler av markedet, men røtter, som de gamle europeiske merkene, vil de aldri klare å gro. Det har ikke bare med alder å gjøre, det dreier seg om kultur. Man regner med at 100.000 besøkende skal få inn litt Audi-kultur på deres nye museum neste år.

Les også: Merkenavn og merkeemblemer: Audi

Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS