Bilsalget i april

Ved første øyekast kan de se ut som bilsalget i april var meget labert. Men det har sin forklaring.

Publisert Sist oppdatert

Registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser en nedgang på 13,4 % i antall registreringer sammenlignet med samme måned i fjor. Forklaringen er at påsken inntraff i mars i 2013 mens den kom i april i år. Derfor var det også meget positive tall i årets mars.

Selv om apriltallene må skrives med negativt fortegn viser registreringstallene for nye personbiler hittil i år en økning på 1,9 prosent.

Rangeringen blant de største merkene er relativt identisk for april isolert og for årets første tertial akkumulert. Volkswagen topper med en markedsandel på 13,1 prosent foran Toyota med 11,4 %. Sammenlignet med første tertial 2013 har begge merkene en tilbakegang.

Tredjeplass innehas av BMW som har en økning på hele 63,9 % fra samme periode i fjor. Det skyldes ikke minst nye i3 som er levert i 882 eksemplarer, men utviklingen for både 3- og 5-serie, samt X5 er også meget positiv.

Fjerde største merke hittil i år er Nissan som øker 34,2 sammenlignet med januar-april 2013. På de neste plassene følger Volvo, Ford, Audi, Skoda, Peugeot og Tesla, mens Mercedes og Mazda er ute av Topp10-listen.

Brukket ned på modeller er Golf tilbake på toppen mens to elbiler følger hakk i hæl, Tesla S og Nissan Leaf. Deretter følger Toyota Auris og Skoda Octavia før.

Elbilene utgjør 13,5 % på registreringsstatistikken hittil i år, opp fra 3,2 % samme periode i fjor. Men fortsatt velger 85 % av det norske folk biler med tradisjonell forbrenningsmotor, diesel utgjør 48,2 % mens bensinandelen er 36,9.

Powered by Labrador CMS