-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
COTY-kandidatene på plass
Som vanlig skal en del spesialister velge hva som er best, eple, vinterferie eller trikken. Car Of The Year er på gang igjen.
Hvordan presumtivt velinformerte, erfarne kolleger greier å fortelle hva som er best av enten Audi TT, en Jeep Renegade, en Mercedes C-Klasse Coupé og en Toyota Aygo, går over min forstand.
Og har vel egentlig undret meg over hele opplegget helt siden jeg satt sammen med Paul Frere, Edouard Seidler (han skrev også for BIL), noen hollendere (det var Autovisie i Nederland som virkelig dro i gang dette showet) og andre høvdinger og diskuterte prosjektet.
Det skjedde som regel under Fiat-arrangementer. Fiat var blant de ekstremt gjestfrie kan man si – og det var nok ingen tilfeldighet at Fiat-konsernet har hatt flere Årets Bil titler enn noen annen produsent. (I Europa, vel å merke! Oppskriften var opprinnelig amerikansk, Motor Trend drev med dette allerede på 1950-tallet).
Av en eller annen grunn har denne gruppen fått lov til å kalle seg COTY. På tross av at den bare så vidt er 50 år gammel.
Den egentlige COTY, parfymemakeren og diverse skjønnhetsmidler, ble grunnlagt av Francois Coty for 100 år siden. Man skulle tro arvingene hadde synspunkter på denne navneforviklingen.
Det er verdt å merke seg at medlemskapet i den opphøyede forsamlingen stort sett går i arv. Og ved siste avstemning var det 58 personer som sto for det geniale valget – en eneste enslig av dem var kvinne. Resten var herrer – en rekke av dem mer enn gjennomsnittlig pompøse.
Men altså: nå er den første listen over årets første kandidater her (det vil ikke ta lang tid før den kuttes ned til noe mer håndterlig):
- Audi TT Coupé
- BMW 2-Serie Active Tourer
- BMW i8
- BMW X4
- Citroën C1
- Citroën C4 Cactus
- Fiat 500X
- Ford EcoSport
- Ford Mondeo
- Hyundai i20
- Infiniti Q50
- Jeep Renegade
- Lexus NX
- Lexus RC
- Mercedes-Benz C-Klasse
- Mercedes-Benz GLA
- Mercedes-Benz S-Klasse Coupé
- Nissan Pulsar
- Nissan Qashqai
- Nissan X-Trail
- Opel Corsa
- Peugeot 108
- Porsche Macan
- Renault Twingo
- Skoda Fabia
- Smart ForFour
- Subaru WRX STI
- Suzuki Celerio
- Toyota Aygo
- VW Passat