-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Daewoo fortsetter oppryddingen
Daewoo fortsetter oppryddingen på alle fronter. Avgjørelsen om nye motorer på varebilfabrikken i Polen er utsatt, teknisk senter i England skal selges og Ssangyong-kreditorene har utsatt tilbakebetalingen med et år.

Etter å ha fått stagget fagforeningene hjemme, som nå har forstått at det kan dreie seg om å sende hele fabrikken i graven dersom forholdene ikke legges til rette for et nytt liv, fortsetter planene om å selge ut deler av bedriften som ikke tilhører kjernevirksomhetene.
I England har Daewoo hatt et stort teknisk senter, med blant annet en meget oppegående designavdeling. 500 toppfolk har jobbet i Worthing-sentret, som Daewoo kjøpte av noe som het IAD (International Automotive Design) i 1994. Nå er dette sentret også lagt under rettens administrasjon, hvilket betyr at forholdene er lagt til rette for at dette skal kunne selges separat uten at det involverer noen andre av Daewoos operasjoner hjemme eller ute. Daewoos engelske salgsorganisasjon er overhodet ikke berørt av disse grepene.
Hjemme fortsetter planene om å kutte arbeidsstyrken med 6.884 personer neste måned, men hos Ssangyong skjer det andre ting. Bedriften er fremdeles en av de 12 definerte delene av Daewoo, selv om bankene foretok en separat redningsaksjon der i august 1999. Dermed har de fått en ny redningsbøye kastet ned til seg. Fabrikken gikk nylig til kreditorene og ba om betalings-utsettelse for et år, med løfte om at til gjengjeld fikk de fagforeningene med på laget, med løfte om null streiker.
Positivt, på den ene siden, at landets minste bilfabrikk skal få fortsette å leve en stund til. Men samtidig sier det noe om koreanerne utrolige motvilje mot radikale restruktureringer. For med en produksjon på så vidt 100.000 biler pr år er det lite som tyder på at Ssangyong skal bli bedre i stand til å betjene gjelden om et år. Det eneste som foreløpig ligger i rasjonaliseringsplanene er å rotere noen skift. Dessuten snakker man om å selge unna noen eiendommer. Det kan umulig monne mye når gjelden er på 2,3 milliarder dollars.
Av Jon Winding-Sørensen – bilnorge.no