-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Daewoo nærmer seg stupet
Mandagen gikk uten at Daewoo Motor kunne gå i banken og betale et avdrag på gammel gjeld, stor: dollars 40 millioner. Dersom pengene ikke er inne i løpet av i dag, tirsdag, vil bedriften slås konkurs, sier Korea Development Bank, en statseid kreditor.
Men kreditorene sier altså at stopp er rett rundt hjørnet – og man hører nesten at de føyer til: fagforeninger, hører dere oss? Denne gang er det alvor.
Sett utenfra virker det som et stort pokerspill der fagforeningene har satt alle 13.000 arbeidsplassene på spill, der den mulige kjøperen, GM/Fiat, håper å få hele potten uten å syne, og der kreditorene legger på stadig ny, frisk kapital i håp om at fabrikken overlever slik at de kan få litt igjen.
Bankene er imidlertid enige om at det ikke er et håp i havet om at Daewoo Motors klarer å reise de 40 millioner dollars som er nødvendig i denne omgangen. Det som da kan skje, dersom fabrikken erklæres konk, er at den settes under offentlig administrasjon, og fortsette sitt kunstige åndedrett til et eventuelt salg til GM er gjennomført. Men hvorfor GM skulle ønske å betale for noe som kan plukkes opp på en auksjon for en krone er vanskelig å forstå.
Man kan imidlertid forstå fagforeningenes holdning. Det er ikke vår skyld, sier de og peker på realitetene. Som er at Daewoo-konsernet med sine 12 grupper hadde en gjeld på ufattelige 25 milliarder dollars (kanskje mer, umulig å slå det fast nøyaktig) da man begynte å splitte det opp i sommer.
Av dette representerte Daewoo Motors et sted mellom 5 og 6 milliarder dollars. Det er det ingen fagforeninger som hverken har forårsaket eller klart å skjule i bøkene. Hvilket imidlertid ikke endrer en kjedelig realitet for arbeidstakerne. At med en så stor negativ balanse er det kanskje ikke noen arbeidsplass der i morgen.
Av Jon Winding-Sørensen – Bilnorge.no