Dårlig nybilsalg i september

September-statistikken over nybil-registreringer er lite hyggelig lesning for de fleste aktører i bilbransjen. Til sammen viser statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken en nedgang på 13,7%. Hittil i år er imidlertid trenden mer moderat med en nedgang på 0,9%.

Publisert
Størst svikt hos Opel

Nedgang for markedsleder
Markedsleder Volkswagen har tre modeller på den norske topp-20-lista. Men også de må tåle nedgang i september som viser minus 21 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Året under ett er imidlertid utviklingen mer positiv hos VW enn hos Opel, og for perioden januar-september har de en samlet tilbakegang på 2,3% sammenlignet med 1999. Målt i markedsandeler blir imidlertid nedgangen mer beskjeden, fra 14,5% hittil i fjor til 14,3% hittil i år. Smellen for VW i september skyldes i første rekke kraftig nedgang for Passat (-42,8%) og Polo (-17,3%) mens deres bestselger Golf er solgt i samme antall som i fjor.

Også for VWs søsterfirma Audi er det lite å glede seg over i september. De har en nedgang på 17,5% for måneden og 6,6% hittil i år. Her er det primært A4 som svikter. Etter ni måneder har den en tilbakegang på hele 19,9%.

Japansk nedgang ...
Blant de japanske merkene er det Mitsubishi og Nissan av de store som merker størst nedgang i september. For disse merkene var svikten på henholdsvis 19,0% og 16,7%. Men mens Nissan har en positiv utvikling på 21,2% etter årets første ni måneder er nok stemningen langt fra like lystig hos Mitsubishi som går tilbake 23,6%. Er det overtakelsen av de tre Bergheim-Ugland-merkene som har medført for mye støy i salgsorganisasjonen?

... men jubel hos Toyota
De som har mest grunn til å juble over de ferske tallene fra OFV er Toyota. De har en økning på 12,9% i september og en samlet årsvekst på imponerende 32,6%. Tre av deres modeller befinner seg blant de 7 mest solgte personbiler i Norge; Yaris, Avensis og Corolla. De to førstnevnte øker mens sistnevnte må tåle en relativt stor tilbakegang. Målt i markedsandeler nærmer Toyota seg VW med stormskritt. Hittil i år er deres andel av det norske personbilslaget 12,8% mot 9,6% for samme periode i fjor.

Andre merker med positiv utvikling etter september er Peugeot og Volvo mens Ford fortsetter sin nedgang og nok ser frem til den nye Mondeoen som er leveringsklar tidlig 2001. Om salgssvikten i september skyldes et høyt norsk rentenivå, høye boligpriser eller usikkerhet med hensyn til hvilket bilpolitikk regjeringen legger frem i årets statsbudsjett skal være usagt, men ingen av disse elementene påvirker i alle fall bilsalget i positiv retning. Skjønt den som venter på lettelser i avgiftsnivået venter sannsynligvis forgjeves

Av Terje Ringen – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS