Det er ikke lenger like populært med diesel på tanken i Europa. Og i Norge har dieselandelen blant nye personbiler falt fra 75 til 30 prosent på fem år.
– Den som snakker ned dieselmotoren snakker også ned miljøet, sa en oppglødd Martin Winterkorn under presentasjonen av VW Touran i VWs hjemby Wolfsburg 24. februar i fjor.
Winterkorn var da konsernsjef for VW-gruppen, og selskapet var, ikke minst takket være tung fokus på dieselmotorer, på vei mot å bli verdens største bilprodusent innen årets utgang.
Dieselskandalen Sju måneder senere måtte Winterkorn i skam be om unnskyldning for å ha lurt hele verden til å tro at selskapets dieselmotorer var renere enn de faktisk var. Skandalen, avslørt i USA, var et faktum.
Takket være lavere avgift på diesel som drivstoff i de fleste EU/EFTA-land, har salget av nye dieselpersonbiler gjennom mange år ligget over 50 prosent. Land som Spania, Frankrike og Italia har dratt andelen opp, men også Norge hjelp en periode til da tre av fire nye biler hadde dieselmotor etter omleggingen av engangsavgiften for ti år siden.
Umiddelbart førte ikke skandalen til dropp i salget av dieselbiler i Europa, men et halvt år senere er trenden tydelig, kan Automotive News fortelle. Tall fra analyseselskapet LMC Automobile viser at dieselandelen i Vest-Europa droppet til 49,7 prosent i april.
Annonse
Dette er dieselandelen for nye personbiler i de fem største markedene i Vest-Europa:
(Kilde LMC)
Det er særlig for småbiler, kompakte biler og små flerbruksbiler at tilbakegangen har vært størst. For de større bilene er tilbakegangen mer beskjeden.
Ber om ladbart Ettersom den tyske regjeringen har sagt ja til insentiver for ladbare biler, er det ventet ytterligere tilbakegang i salget av dieselbiler. Analyseselskapet IHS Automotive antyder dieseldropp til 35 prosent av de nye personbilene i EU i 2027.
– Det vil komme en dag da det ikke lenger vil kaste av seg å investere i dieselteknologi, sa BMWs konsernsjef Harald Krüger under Genève-messen i mars. Krüger sto samtidig fram som elektrifiseringens venn.
Mer enn halvert i Norge Heller ikke Norge er uberørt. Ved inngangen til 2007 ble engangsavgiften langt om for å fremme biler med lavt CO2-utslipp. Dette førte umiddelbart til at tre av fire som kjøpte ny personbil valgte en med dieselmotor med topp på 75,7 prosent i 2011.
Så kom NOx-avgiften og rapporter som sa at dieselmotorer nok var bra for klimaet, men ikke for lokalmiljøet i de store byene. Så i 2013 var dieselandelen nede på 52,5 prosent – og ved inngangen til juni i år rett under 30 prosent.
Annonse
Bensin- og dieselbilene står nå for 60 prosent av nyregistreringene, mens elbiler, hybrider og ladbare hybrider tar seg av de resterende 40 prosentene.